Lundabolaget ComVal Research ska avvecklas. Enligt bolagets grundare beror det på att verksamheten visade sig svår att skala upp. I stället ska den enkät som ligger till grund för bolaget drivas vidare av en nuvarande delägare.
ComVal Research bildades som resultat av ett forskningsprojekt vid Lunds Universitet och har tagit fram ett verktyg för att mäta internkommunikation. Bland annat har LU Holding och Gullers Grupp investerat i bolaget. För bara ett år sedan värvade ComVal nya kunder och hade planer på att utveckla verksamheten med mer avancerade tekniska lösningar.
– Just nu står vi och tar sats för ett hopp från en gammaldags affärsmodell till en modernare abonnemangsmodell där vi mäter regelbundet, sa bolagets dåvarande vd Alice Larsson, till Rapidus för ett år sedan.
Men så blev det alltså inte. Vid årsskiftet slutade hon och en av grundarna, Rickard Andersson, tog över som vd. Bakgrunden var olika syn på den kortsiktiga inriktningen av bolaget.
– Vi delade alla en vision om att utveckla en teknisk plattform. Alice, som regelbundet mötte investerare, såg att vi skulle behöva prioritera att utveckla en skalbar teknisk plattform för att attrahera investerare. Vi grundare bedömde dock att det skulle vara mer realistiskt att skynda långsamt och växa organiskt, säger han.
Tanken var att vidareutveckla underlaget, men det visade sig ta mer tid än de fyra forskarna, som driver bolaget utanför sin anställning på Lunds universitet, hade. Övriga grundare är professorerna Mats Heide och Jesper Falkheimer samt docent Charlotte Simonsson. Bolaget ska nu genomgå en frivillig likvidation och forskningen ska i stället leva vidare med hjälp av Gullers Grupp.
– Gullers Grupp kommer att använda en utvecklad version av enkäten som fått namnet ComVey. De har jobbat med utvärdering och undersökningar länge. Vi har skrivit ett avtal om att de har rätt att använda enkäten, men vi äger rättigheterna, säger Rickard Andersson.
Mette Carlbom