fredag 3 maj 2024

inloggad som

Anatomic Studios växer i Europa

|  
|  

Anatomic Studios, som designar benproteser, intar nya europeiska marknader. Bolaget har nu samarbeten med 60 olika kliniker runt om i Europa, med kunder i 14 länder.

– De länder som tillkommit i år är Holland, Belgien, Österrike och Polen. Vi har efter sommaren också skrivit ett samarbetsavtal med Sveriges största ortopedtekniska klinikkedja. Klinikerna är dit våra användare går för allt relaterat till sin protes, säger Emelie Strömshed, Anatomic Studios grundare.

Tanken var att bolaget vid det här laget skulle ha kommit igång med marknadsföring och sälj, men i stället har kunderna hittat till bolaget på andra sätt.

– Lite överraskande har våra kunder hittat oss genom att kliniker tipsar andra kliniker om oss, vi har även gjort ett ryck på sociala medier och synts på mässor. Eftersom vi har en hyfsat smal kundkrets och en specialiserad produkt så tror jag att kunderna lättare hittar till oss än om vi hade sålt en generell produkt. Just nu bygger vi teamet för att kunna accelerera våra marknadsförings- och säljinsatser, säger Emelie Strömshed.

Affärsidén bygger på att benproteser ska vara både funktionella och vackra. Anatomic Studios kunder erbjuds att själva bestämma hur deras proteser ska se ut, medan andra företag i branschen enligt Emelie Strömshed fokuserar mer på funktionalitet.

I september fick bolaget in ordrar för ett totalt värde av 200.000 kronor, vilket är företagets bästa försäljningsmånad hittills. Under andra halvan av nästa år planeras en finansieringsrunda då externa aktörer ska bjudas in.

– Vi kommer att ta in en investering för att kunna expandera till nya marknader, växa teamet och fortsätta att utveckla både produktportföljen och vår digitala plattform, säger Emelie Strömshed.

Julia Eriksson

Anatomic Studios, som designar benproteser, intar nya europeiska marknader. Bolaget har nu samarbeten med 60 olika kliniker runt om i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.