PainDrainer tar in 20 miljoner kronor i sin största finansieringsrunda och har hittills säkrat en tredjedel från tidigare investerare. Samtidigt får bolaget skjuts av internationella inkubatorer.
– Pengarna ska gå till att expandera den kommersiella processen och skapa intäkter. Det ger oss möjlighet att visa värdet i produkten och att vi har en kundbas med betalningsvilja. Dessutom kommer vi etablera samarbetspartner i form av kliniker för att visa att vår B2B-modell fungerar, säger PainDrainers vd Erik Frick.
Lundabolaget lanserade tidigare i år en betaversion av sin app – en digital smärtcoach för personer med kronisk smärta – och blev samtidigt antaget till IBM Accelerator. IT-jätten ska bland annat hjälpa PainDrainer att utveckla sin affärsmodell för att sälja tjänsten till vården. Nu har bolaget blivit antaget till ännu en internationell accelerator, Creative Destruction Lab (CDL).
– CDL har ett stort nätverk med investerare, affärsutvecklare, och startups. Vi väljer en körplan som passar våra behov och sedan kopplas vi ihop med relevanta personer kopplade till CDL, säger Erik Frick.
Utöver affärsutvecklingen för B2B-försäljning är PainDrainers fokus nu att vidareutveckla appen, efter input från de första användarna. Målet är att lansera brett i USA under första kvartalet nästa år, för att sedan rulla ut produkten i Storbritannien under andra halvåret.
– Vi står vid dörrkarmen för att öka rejält i omsättning. Vi vet att tekniken och AI-motorn funkar, och att patienter hjälps av appen, men vi vill skapa den bästa möjliga interaktiva upplevelsen innan vi släpper den kommersiellt.
PainDrainer har hittills tagit in totalt runt 25 miljoner kronor från investerare, bland andra förre KappAhl-toppen Christian W Jansson och Mats Leiflands Vasaåsen Konsult. Bolaget startades av IT-entreprenören Göran Barkfors, forskaren Maria Klement och Carl Borrebaeck, som också ligger bakom bolag som Immunovia, Alligator Bioscience och Senzagen.
Emiliano Strauss