torsdag 21 november 2024

inloggad som

Fler förvärv väntar från Matilda Foodtech

|  ,
|  

Efter flera års tillväxt ska nu Matilda Foodtech etablera sina tjänster för digital måltidsplanering i fler europeiska länder. Det Malmöbaserade företaget överstiger i år 100 miljoner kronor i omsättning och söker nu efter fler bolag att köpa. 

– Vi ska satsa på att få ut våra lösningar till fler användare i våra befintliga marknader. Samtidigt satsar vi hårt på innovation och utvecklar alltid nya lösningar, för att kunna fortsätta att öka kvaliteten och valbarheten i måltiderna hos fler verksamheter. Inom kort ska vi också etablera oss i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz), säger Matilda Foodtechs vd Erik Bergseth.

Matildas molnbaserade tjänster riktar sig främst till verksamheter inom offentlig sektor, som skolor, äldreomsorg eller vård. Via företagets applikation kan kunderna planera inköp och komponera menyer med hänsyn dels till pris, dels till näringsinnehåll och miljöpåverkan. Appen har även stöd för livsmedelsupphandlingar och i somras lanserade bolaget en tjänst som ska underlätta för kommuner att söka EU-bidrag till skolornas mjölkinköp. 

– Det finns fortfarande många delar av måltidsprocessen kvar att digitalisera. Vi har till exempel tagit fram en app där hemtjänstpersonal kan ta emot matbeställningar från sina brukare och hantera allt via appen. Men 99 procent av alla som arbetar inom äldreomsorgen använder nog fortfarande papper och penna, säger Erik Bergseth.

Matilda Foodtech grundades 2003 som ett dotterbolag till IT-konsultbolaget Avensia under namnet Mashie och 2015 förvärvades Mashie av investeringsbolaget Monterro. Sedan dess har Malmöbolaget bytt namn och gått från en omsättning på 18 miljoner kronor 2015, till ”en bit över 100 miljoner” i år, enligt Erik Bergseth.

Under samma period har Matilda Foodtech gått från att sysselsätta knappt 15 personer till dagens 80 medarbetare. Monterro är alltjämt huvudägare i bolaget, som tidigare i år även fick in investeringsbolaget Stena Sessan i delägarlistan.

– Vi är väldigt nöjda med att ha långsiktiga ägare med fokus på hållbarhet, som ju är ett viktigt syfte med våra tjänster. De ökande livsmedelspriserna har samtidigt gjort det mer angeläget för marknaden att kunna planera sina inköp och våra kunders behov av digitala lösningar har också ökat under pandemin, säger Erik Bergseth.

Bolaget är i dag etablerat i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island. Expansionen har i hög utsträckning skett via förvärv, förra året slukade Matilda till exempel danska Kraftvaerk Foodtech. Framöver är planen att fortsätta i samma spår i nya länder.

Emiliano Strauss

Efter flera års tillväxt ska nu Matilda Foodtech etablera sina tjänster för digital måltidsplanering i fler europeiska länder. Det Malmöbaserade […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Gridly byter vd – hon ska leda globala expansionen

    Helsingborgsföretaget Gridly ändrar i ledningen och tar för första gången in en vd utifrån. När bolaget tar sikte mot nya branscher är det Anna Albinsson som ska visa vägen.

  • Kändisbolaget får ny chans

    Malmöbolaget Freedrum Studios ser ut att överleva igen. Detta sedan konkursförvaltaren sålt tillgångarna i bolaget till nygamla ägare.

  • Ung entreprenör skapar sökmotor för vetenskapliga artiklar

    Hector Fioretos med det nystartade AI-bolaget Wayless vill hjälpa biomedicinska forskare att navigera i havet av vetenskapliga artiklar.

  • Vultus säljer till norrmän

    Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Tech-profil ska leda forskningsbolag till marknaden

    Ideonbolaget Pluvioflows algoritm ska göra samhällen mer redo att hantera översvämningar. Nu vänder sig bolaget till marknaden med en ny vd och en känd tech-profil som ordförande.

  • Den akuta krisen i Tretton37 är avvärjd

    IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund har utretts av Kronofogden för obetalda skatteskulder i mångmiljonklassen. Rapidus kan dock meddela att bolaget har betalt av skulderna. Därmed är den mest akuta krisen i bolaget avvärjd. 

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Kronofogden utreder Tretton37

    För drygt en månad sedan kunde Rapidus avslöja krisen i det en gång så framgångsrika IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund. Nu utreds bolaget av Kronofogden för en obetald skatteskuld – och klockan tickar.

  • Tufft läge för Crunchfish

    Finanserna är fortsatt pressade i Malmöbaserade Crunchfish. Bolaget tar nu in mer pengar från ägarna, men det står redan klart att rundan inte kommer att bli fulltecknad.