fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fler förvärv väntar från Matilda Foodtech

|  ,
|  

Efter flera års tillväxt ska nu Matilda Foodtech etablera sina tjänster för digital måltidsplanering i fler europeiska länder. Det Malmöbaserade företaget överstiger i år 100 miljoner kronor i omsättning och söker nu efter fler bolag att köpa. 

– Vi ska satsa på att få ut våra lösningar till fler användare i våra befintliga marknader. Samtidigt satsar vi hårt på innovation och utvecklar alltid nya lösningar, för att kunna fortsätta att öka kvaliteten och valbarheten i måltiderna hos fler verksamheter. Inom kort ska vi också etablera oss i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz), säger Matilda Foodtechs vd Erik Bergseth.

Matildas molnbaserade tjänster riktar sig främst till verksamheter inom offentlig sektor, som skolor, äldreomsorg eller vård. Via företagets applikation kan kunderna planera inköp och komponera menyer med hänsyn dels till pris, dels till näringsinnehåll och miljöpåverkan. Appen har även stöd för livsmedelsupphandlingar och i somras lanserade bolaget en tjänst som ska underlätta för kommuner att söka EU-bidrag till skolornas mjölkinköp. 

– Det finns fortfarande många delar av måltidsprocessen kvar att digitalisera. Vi har till exempel tagit fram en app där hemtjänstpersonal kan ta emot matbeställningar från sina brukare och hantera allt via appen. Men 99 procent av alla som arbetar inom äldreomsorgen använder nog fortfarande papper och penna, säger Erik Bergseth.

Matilda Foodtech grundades 2003 som ett dotterbolag till IT-konsultbolaget Avensia under namnet Mashie och 2015 förvärvades Mashie av investeringsbolaget Monterro. Sedan dess har Malmöbolaget bytt namn och gått från en omsättning på 18 miljoner kronor 2015, till ”en bit över 100 miljoner” i år, enligt Erik Bergseth.

Under samma period har Matilda Foodtech gått från att sysselsätta knappt 15 personer till dagens 80 medarbetare. Monterro är alltjämt huvudägare i bolaget, som tidigare i år även fick in investeringsbolaget Stena Sessan i delägarlistan.

– Vi är väldigt nöjda med att ha långsiktiga ägare med fokus på hållbarhet, som ju är ett viktigt syfte med våra tjänster. De ökande livsmedelspriserna har samtidigt gjort det mer angeläget för marknaden att kunna planera sina inköp och våra kunders behov av digitala lösningar har också ökat under pandemin, säger Erik Bergseth.

Bolaget är i dag etablerat i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island. Expansionen har i hög utsträckning skett via förvärv, förra året slukade Matilda till exempel danska Kraftvaerk Foodtech. Framöver är planen att fortsätta i samma spår i nya länder.

Emiliano Strauss

Efter flera års tillväxt ska nu Matilda Foodtech etablera sina tjänster för digital måltidsplanering i fler europeiska länder. Det Malmöbaserade […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.