Efter flera års tillväxt ska nu Matilda Foodtech etablera sina tjänster för digital måltidsplanering i fler europeiska länder. Det Malmöbaserade företaget överstiger i år 100 miljoner kronor i omsättning och söker nu efter fler bolag att köpa.
– Vi ska satsa på att få ut våra lösningar till fler användare i våra befintliga marknader. Samtidigt satsar vi hårt på innovation och utvecklar alltid nya lösningar, för att kunna fortsätta att öka kvaliteten och valbarheten i måltiderna hos fler verksamheter. Inom kort ska vi också etablera oss i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz), säger Matilda Foodtechs vd Erik Bergseth.
Matildas molnbaserade tjänster riktar sig främst till verksamheter inom offentlig sektor, som skolor, äldreomsorg eller vård. Via företagets applikation kan kunderna planera inköp och komponera menyer med hänsyn dels till pris, dels till näringsinnehåll och miljöpåverkan. Appen har även stöd för livsmedelsupphandlingar och i somras lanserade bolaget en tjänst som ska underlätta för kommuner att söka EU-bidrag till skolornas mjölkinköp.
– Det finns fortfarande många delar av måltidsprocessen kvar att digitalisera. Vi har till exempel tagit fram en app där hemtjänstpersonal kan ta emot matbeställningar från sina brukare och hantera allt via appen. Men 99 procent av alla som arbetar inom äldreomsorgen använder nog fortfarande papper och penna, säger Erik Bergseth.
Matilda Foodtech grundades 2003 som ett dotterbolag till IT-konsultbolaget Avensia under namnet Mashie och 2015 förvärvades Mashie av investeringsbolaget Monterro. Sedan dess har Malmöbolaget bytt namn och gått från en omsättning på 18 miljoner kronor 2015, till ”en bit över 100 miljoner” i år, enligt Erik Bergseth.
Under samma period har Matilda Foodtech gått från att sysselsätta knappt 15 personer till dagens 80 medarbetare. Monterro är alltjämt huvudägare i bolaget, som tidigare i år även fick in investeringsbolaget Stena Sessan i delägarlistan.
– Vi är väldigt nöjda med att ha långsiktiga ägare med fokus på hållbarhet, som ju är ett viktigt syfte med våra tjänster. De ökande livsmedelspriserna har samtidigt gjort det mer angeläget för marknaden att kunna planera sina inköp och våra kunders behov av digitala lösningar har också ökat under pandemin, säger Erik Bergseth.
Bolaget är i dag etablerat i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island. Expansionen har i hög utsträckning skett via förvärv, förra året slukade Matilda till exempel danska Kraftvaerk Foodtech. Framöver är planen att fortsätta i samma spår i nya länder.
Emiliano Strauss