fredag 18 oktober 2024

inloggad som

Avionero planerar kraftig expansion

|  
|  

Före årsskiftet lanserade Avionero en uppgraderad version av sin resesöktjänst, med utökad flexibilitet för användarna bland annat genom upplevelsebaserade sökalternativ. Nu har grundaren Lars Kristensson samlat på sig data som han tror kommer att skaka resebranschen och siktar därför på att ta in nytt kapital.

– Det finns oändligt med konkurrerande resebokningssajter och meta-söktjänster men de erbjuder inget bra stöd för flexibla resenärer. Alla deras lösningar är baserade cachad data, som gör att priserna väldigt sällan stämmer överens med verkligheten. Som användare tvingas man göra mängder med olika sökningar, säger Avioneros grundare och vd Lars Kristensson.

Malmöbolagets tjänst är kopplad mot både flygbolagens sökmotorer och meta-söktjänsterna, som Momondo. Man kan söka på breda och vaga parametrar som land, kontinent, väder eller aktiviteter. Sökningarna sker i realtid och utan att lämna sajten kan man med en enda sökning boka flyg, boende och upplevelser. Det ska för kunderna resultera i billigare resor och en betydligt bättre användarupplevelse.

– Vi löser verkligen ett användarproblem och är först med att samla allt på ett ställe. Vår data visar att allt fler användare hittar till oss och kommer tillbaka, utan någon ökad marknadsföring, säger Lars Kristensson.

Den nya söktjänsten ger Avionero, enligt Lars Kristensson, ett strukturellt övertag mot resten av branschen.

– Våra konkurrenter har separata produkter, med separata annonser och i vissa fall separata team. Marginalerna för de olika produkterna ser väldigt olika ut. På flygen är marginalerna låga men man säljer större mängder och konverteringsgraden är normalt högre. Boende och upplevelser har däremot höga marginaler men det är väldigt dyrt att nå fram med sin marknadsföring, säger han.

Genom att samla allt på en plats lyckas Avionero, enligt Lars Kristensson, konvertera de ”billigare” flygkunderna till mer lönsamma hotell- och upplevelsekunder. Detta ska ge Malmöföretaget både bättre konverteringsgrad på marknadsföringen och bättre marginaler på sin produkt jämfört med resten av branschen.

Nästa steg för Avionero är att finansiera en internationell expansion och först siktar Lars Kristensson på att ta in minst en miljon euro.

– Detta är hur skalbart som helst. Nu har vi tillräckligt med data för att visa att vi har en överlägsen modell som kan slå ut marknaden. Vi har bättre marginaler och behöver nu bara tillräckligt med marknadsföringskapital. Det finns egentligen inga gränser för hur mycket kapital vi kan ta in, men vi siktar på en miljon euro i första omgången, säger han till Rapidus

Emiliano Strauss

Före årsskiftet lanserade Avionero en uppgraderad version av sin resesöktjänst, med utökad flexibilitet för användarna bland annat genom upplevelsebaserade sökalternativ. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Kronofogden utreder Tretton37

    För drygt en månad sedan kunde Rapidus avslöja krisen i det en gång så framgångsrika IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund. Nu utreds bolaget av Kronofogden för en obetald skatteskuld – och klockan tickar.

  • Tufft läge för Crunchfish

    Finanserna är fortsatt pressade i Malmöbaserade Crunchfish. Bolaget tar nu in mer pengar från ägarna, men det står redan klart att rundan inte kommer att bli fulltecknad.

  • Så ska hon ska vända Qvickly

    Att äga kundernas fakturor kan bli en dyrköpt historia. Det fick Malmöbolaget som tidigare hette Billmate erfara med tunga kreditförluster. Lena Martini fick för några år sedan uppdraget att täppa till hålen i det sjunkande skeppet. Så här har hon gjort.

  • Limes tyska uppköp bär frukt – till slut

    2021 köpte CRM-bolaget Lime Technologies upp det tyska SaaS-bolaget Userlike, numera Lime Connect. Men det är först nu som uppköpet resulterat i en ny produkt.

  • Solid X tecknar mångmiljonavtal med CSN

    IT-konsultbolaget Solid X i Malmö har tecknat ett ramavtal med Centrala Studiestödsnämnden (CSN), med potential att lyfta omsättningen rejält. Vd Filip Alexanderson ser en ökning i tillväxttakten.

  • Solid X ökar omsättningen

    Solid X ökar omsättningen och förbättrar ebitda-resultatet i det brutna räkenskapsårets första kvartal. Men det är en lång bit kvar till IT-konsultbolagets miljardmål.

  • Acke Salem startar nytt

    Det gamla uttrycket många järn i elden stämmer väl in på Acke Salem. Nu drar han igång ytterligare ett mjukvarubolag. I oktober väntar en skånsk roadtrip för att locka investerare till det nya bolaget.

  • Ester väljer Lund som bas för expansion

    Större kundtjänstavdelningar kan jobba betydligt effektivare med bättre verktyg. Det är mottot för det estniska bolaget Feelingstream som utvecklar AI-analys av kundsamtal. Lund har blivit navet för en nordisk expansion.

  • Tord Wingren ser ljuset för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren har ett mål – att hans bolag Brainlit ska få sitt genombrott innan han går i pension. Nu får han hjälp av pengar från en amerikansk fond.

  • Tretton37 räddat i elfte timmen

    IT-konsultbolaget Tretton37 var i somras två bankdagar från konkurs. I en intervju med Rapidus berättar grundaren Deniz Yildirim om bakgrunden till att hela styrelsen hoppat av och hur han tänker rädda det tidigare så framgångsrika bolaget från Lund.