torsdag 16 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Avionero planerar kraftig expansion

|  
|  

Före årsskiftet lanserade Avionero en uppgraderad version av sin resesöktjänst, med utökad flexibilitet för användarna bland annat genom upplevelsebaserade sökalternativ. Nu har grundaren Lars Kristensson samlat på sig data som han tror kommer att skaka resebranschen och siktar därför på att ta in nytt kapital.

– Det finns oändligt med konkurrerande resebokningssajter och meta-söktjänster men de erbjuder inget bra stöd för flexibla resenärer. Alla deras lösningar är baserade cachad data, som gör att priserna väldigt sällan stämmer överens med verkligheten. Som användare tvingas man göra mängder med olika sökningar, säger Avioneros grundare och vd Lars Kristensson.

Malmöbolagets tjänst är kopplad mot både flygbolagens sökmotorer och meta-söktjänsterna, som Momondo. Man kan söka på breda och vaga parametrar som land, kontinent, väder eller aktiviteter. Sökningarna sker i realtid och utan att lämna sajten kan man med en enda sökning boka flyg, boende och upplevelser. Det ska för kunderna resultera i billigare resor och en betydligt bättre användarupplevelse.

– Vi löser verkligen ett användarproblem och är först med att samla allt på ett ställe. Vår data visar att allt fler användare hittar till oss och kommer tillbaka, utan någon ökad marknadsföring, säger Lars Kristensson.

Den nya söktjänsten ger Avionero, enligt Lars Kristensson, ett strukturellt övertag mot resten av branschen.

– Våra konkurrenter har separata produkter, med separata annonser och i vissa fall separata team. Marginalerna för de olika produkterna ser väldigt olika ut. På flygen är marginalerna låga men man säljer större mängder och konverteringsgraden är normalt högre. Boende och upplevelser har däremot höga marginaler men det är väldigt dyrt att nå fram med sin marknadsföring, säger han.

Genom att samla allt på en plats lyckas Avionero, enligt Lars Kristensson, konvertera de ”billigare” flygkunderna till mer lönsamma hotell- och upplevelsekunder. Detta ska ge Malmöföretaget både bättre konverteringsgrad på marknadsföringen och bättre marginaler på sin produkt jämfört med resten av branschen.

Nästa steg för Avionero är att finansiera en internationell expansion och först siktar Lars Kristensson på att ta in minst en miljon euro.

– Detta är hur skalbart som helst. Nu har vi tillräckligt med data för att visa att vi har en överlägsen modell som kan slå ut marknaden. Vi har bättre marginaler och behöver nu bara tillräckligt med marknadsföringskapital. Det finns egentligen inga gränser för hur mycket kapital vi kan ta in, men vi siktar på en miljon euro i första omgången, säger han till Rapidus

Emiliano Strauss

Före årsskiftet lanserade Avionero en uppgraderad version av sin resesöktjänst, med utökad flexibilitet för användarna bland annat genom upplevelsebaserade sökalternativ. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.