torsdag 21 november 2024

inloggad som

Avionero planerar kraftig expansion

|  
|  

Före årsskiftet lanserade Avionero en uppgraderad version av sin resesöktjänst, med utökad flexibilitet för användarna bland annat genom upplevelsebaserade sökalternativ. Nu har grundaren Lars Kristensson samlat på sig data som han tror kommer att skaka resebranschen och siktar därför på att ta in nytt kapital.

– Det finns oändligt med konkurrerande resebokningssajter och meta-söktjänster men de erbjuder inget bra stöd för flexibla resenärer. Alla deras lösningar är baserade cachad data, som gör att priserna väldigt sällan stämmer överens med verkligheten. Som användare tvingas man göra mängder med olika sökningar, säger Avioneros grundare och vd Lars Kristensson.

Malmöbolagets tjänst är kopplad mot både flygbolagens sökmotorer och meta-söktjänsterna, som Momondo. Man kan söka på breda och vaga parametrar som land, kontinent, väder eller aktiviteter. Sökningarna sker i realtid och utan att lämna sajten kan man med en enda sökning boka flyg, boende och upplevelser. Det ska för kunderna resultera i billigare resor och en betydligt bättre användarupplevelse.

– Vi löser verkligen ett användarproblem och är först med att samla allt på ett ställe. Vår data visar att allt fler användare hittar till oss och kommer tillbaka, utan någon ökad marknadsföring, säger Lars Kristensson.

Den nya söktjänsten ger Avionero, enligt Lars Kristensson, ett strukturellt övertag mot resten av branschen.

– Våra konkurrenter har separata produkter, med separata annonser och i vissa fall separata team. Marginalerna för de olika produkterna ser väldigt olika ut. På flygen är marginalerna låga men man säljer större mängder och konverteringsgraden är normalt högre. Boende och upplevelser har däremot höga marginaler men det är väldigt dyrt att nå fram med sin marknadsföring, säger han.

Genom att samla allt på en plats lyckas Avionero, enligt Lars Kristensson, konvertera de ”billigare” flygkunderna till mer lönsamma hotell- och upplevelsekunder. Detta ska ge Malmöföretaget både bättre konverteringsgrad på marknadsföringen och bättre marginaler på sin produkt jämfört med resten av branschen.

Nästa steg för Avionero är att finansiera en internationell expansion och först siktar Lars Kristensson på att ta in minst en miljon euro.

– Detta är hur skalbart som helst. Nu har vi tillräckligt med data för att visa att vi har en överlägsen modell som kan slå ut marknaden. Vi har bättre marginaler och behöver nu bara tillräckligt med marknadsföringskapital. Det finns egentligen inga gränser för hur mycket kapital vi kan ta in, men vi siktar på en miljon euro i första omgången, säger han till Rapidus

Emiliano Strauss

Före årsskiftet lanserade Avionero en uppgraderad version av sin resesöktjänst, med utökad flexibilitet för användarna bland annat genom upplevelsebaserade sökalternativ. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.