torsdag 10 oktober 2024

inloggad som

Ketchup-effekt i rekryteringsbranschen

Efter att pandemin orsakat kris bland många rekryterare, vars kunder pausat sina värvningsplaner, uppnås nu nya rekordnivåer. Enligt branschorganisationen Kompetensföretagen var den totala omsättningen för deras medlemsföretag större än någonsin under första kvartalet.

8,5 miljarder kronor omsatte organisationens medlemmar under Q1. Bortsett från nya medlemmar och förvärv är det en ökning med 23 procent från första kvartalet 2021.

För ett par veckor sedan Rapidus om chefsrekryterarna K2 Search som växer åt alla håll och själva söker nya medarbetare bland annat i Skåne för att klara trycket. Vd Pontus Karlsson talar om kandidaternas marknad när deras kunder, alltså företagen som har svårt att hitta talanger, blir allt fler.

– Det är stor rörelse och generellt svårt att hitta ledarkandidater. Många av kunderna vi möter tror att de är ensamma om att ha svårt att rekrytera. ’Varför svarar ingen på min annons?’ Det behöver inte vara fel på varumärket. Svaret är snarare att folket de söker inte finns eller inte letar efter annonsen. Just nu är det rusning efter talang och erfarenhet eftersom många som suttit still under pandemin och nu vill röra på sig, säger han.

Mats Kullenberg, vd för Dreamwork i Helsingborg, säger att det finns kvar ett uppdämt behov från coronapandemin – och att Rysslands invasion av Ukraina inte har satt några spår på marknaden ännu. Dreamwork har också själva svårt att rekrytera tillräckligt många rekryteringskonsulter för att möta efterfrågan i nuläget.

– Jag kan inte minnas under mina 25 år i branschen att det varit så mycket tryck som nu. Vi skulle kunna anställa många fler själva, men att hitta just erfarna rekryteringskonsulter är svårt. Vi har anställt motsvarande som fick gå under pandemin, då vi tvingades säga upp en tredjedel av vår interna personal och en fjärdedel av de externa. Det har vi hämtat hem med råge nu, säger Mats Kullenberg.

Mason, som förmedlar interimschefer, upplever också en ökad efterfrågan. Vd Anna Feuk ser det som att deras del av branschen håller på att bli mer etablerad.

– Vår tolkning är att fler kunder har använt interimschefer och att det har slagit väl ut samtidigt som fler vill jobba som det. Att få ansökningar har blivit ett självspelande piano. Många kunder som står inför stora utmaningar känner att en traditionell rekrytering tar för lång tid och måste ha in någon omgående, säger Anna Feuk.

För K2 Search har en lösning på kompetensbristen varit att söka bredare och uppmana sina kunder att tänka utanför boxen.

– Man ska vara öppen för att leta på nya ställen. När Börje går i pension, leta då inte efter Börje II, utan kanske Lisa eller Muhammed. Det är sådant tänk som gör att vi lyckas även när det är ont om arbetskraft, säger Pontus Karlsson, vd för K2 Search.

Niclas Lindstrand
Emiliano Strauss

Efter att pandemin orsakat kris bland många rekryterare, vars kunder pausat sina värvningsplaner, uppnås nu nya rekordnivåer. Enligt branschorganisationen Kompetensföretagen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånsk ljuddesign sticker ut

    ,
    ”Det ska bli ett välkänt märke. Inte i Sverige, utan i världen.” Malmöbolaget Stonebjelks exklusiva designhögtalare är så långt ifrån massproduktion man kan komma. Ändå har Ludvig Stenbjelke hittat köpare över hela världen.

  • Lån som riskkapital växande trend

    Har du ett tillväxtföretag men svårt att resa riskkapital? Stirra dig inte blind på att sälja nya aktier. Det går att låna pengarna också. Begreppet venture debt har seglat upp som en allt vanligare finansieringsform

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.