onsdag 13 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Förgyllare från Malmö expanderar…

Malmödoldisen Golden Concept har tripplat omsättningen under pandemin och har flera världsstjärnor på kundlistan. Nu accelererar bolaget för att ta ännu större marknadsandelar inom lyxsektorn.

Företagets grundare och vd Puia Shamsossadati är industridesigner och startade 2015 varumärket Golden Concept. 2019 bestämde han sig för att ge det en ärlig chans och växlade upp, ett par år senare har han kunder som familjen Kardashian och Cristiano Ronaldo. Affärsidén grundar sig i att göra produkter som alla använder i sin vardag mer exklusiva med förgyllda premiumskal.

– Man kan lämna sitt hem utan plånbok, men aldrig utan sin mobiltelefon, det var så idén föddes. Till en början plockade jag isär telefonerna och satte in guld på bakdelen, men med tiden gick vi över till att göra mobilskal. Visionen har hela tiden varit att vi ska ta världens bästa tech-produkter och göra dem extra exklusiva. Apple Watch och Iphone är en bra inriktning, men framåt kan vi säkert plocka upp andra vardagsprodukter och göra dessa extraordinära, säger Puia Shamsossadati.

Det generella syftet med mobilskal är att skydda sin telefon, men för bolaget bygger det lika mycket på att göra den unik. Man jobbar med begränsade upplagor och unika utgåvor.

Bolagets mobilskal kostar mellan 1.000 och 20.000 kronor och de dyraste skalen säljer mest, enligt Puia Shamsossadati. Under pandemin tappade Golden Concept mycket av sin försäljning, då väcktes idén om att göra skal åt Apple Watch. Dessa klockskal lanserades under det första pandemiåret och gjorde att de ökade försäljningen och landade på en omsättning på 20 miljoner kronor år 2020.

– Sedan dess har vi landat på en omsättning på 85 miljoner kronor, vilket är en ökning på omkring 350 procent det senaste året, mycket tack vare våra klockskal. Men mobilskalen har också gått bättre och bättre sedan pandemi-dippen, säger Puia Shamsossadati.

Julia Eriksson

Malmödoldisen Golden Concept har tripplat omsättningen under pandemin och har flera världsstjärnor på kundlistan. Nu accelererar bolaget för att ta […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Zaplox tappar vd:n: “Det är ett hårt slag”

    Lundabolaget Zaplox vd Tess Mattisson har sagt upp sig. Nu söker bolaget en ”liknande profil” som hennes ersättare. Det här ska Tess Mattisson göra istället.

  • Precise tar in M&A-kompetens

    Precise Biometrics i Lund föreslår en specialist på strategiska företagsaffärer till styrelsen. Vd Joakim Nydemark förnekar dock att det ligger en ny agenda bakom rekryteringen.

  • Nytt stödnätverk för elekronikföretag

    Opentech, tidigare med namnet Mobile Heights, i Lund går i spetsen för en ny stödsatsning för små och medelstora elektronikföretag. – Vi vill hjälpa dem ut internationellt, säger Opentechs vd Ola Svedin.

  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • Yubicos stickor säljer som smör

    Yubico, med medgrundaren Stina Ehrensvärd från Lund, ökade både försäljning och lönsamhet rejält i tredje kvartalet. Men vad hände med aktien?