måndag 6 maj 2024

inloggad som

Förgyllare från Malmö expanderar…

Malmödoldisen Golden Concept har tripplat omsättningen under pandemin och har flera världsstjärnor på kundlistan. Nu accelererar bolaget för att ta ännu större marknadsandelar inom lyxsektorn.

Företagets grundare och vd Puia Shamsossadati är industridesigner och startade 2015 varumärket Golden Concept. 2019 bestämde han sig för att ge det en ärlig chans och växlade upp, ett par år senare har han kunder som familjen Kardashian och Cristiano Ronaldo. Affärsidén grundar sig i att göra produkter som alla använder i sin vardag mer exklusiva med förgyllda premiumskal.

– Man kan lämna sitt hem utan plånbok, men aldrig utan sin mobiltelefon, det var så idén föddes. Till en början plockade jag isär telefonerna och satte in guld på bakdelen, men med tiden gick vi över till att göra mobilskal. Visionen har hela tiden varit att vi ska ta världens bästa tech-produkter och göra dem extra exklusiva. Apple Watch och Iphone är en bra inriktning, men framåt kan vi säkert plocka upp andra vardagsprodukter och göra dessa extraordinära, säger Puia Shamsossadati.

Det generella syftet med mobilskal är att skydda sin telefon, men för bolaget bygger det lika mycket på att göra den unik. Man jobbar med begränsade upplagor och unika utgåvor.

Bolagets mobilskal kostar mellan 1.000 och 20.000 kronor och de dyraste skalen säljer mest, enligt Puia Shamsossadati. Under pandemin tappade Golden Concept mycket av sin försäljning, då väcktes idén om att göra skal åt Apple Watch. Dessa klockskal lanserades under det första pandemiåret och gjorde att de ökade försäljningen och landade på en omsättning på 20 miljoner kronor år 2020.

– Sedan dess har vi landat på en omsättning på 85 miljoner kronor, vilket är en ökning på omkring 350 procent det senaste året, mycket tack vare våra klockskal. Men mobilskalen har också gått bättre och bättre sedan pandemi-dippen, säger Puia Shamsossadati.

Julia Eriksson

Malmödoldisen Golden Concept har tripplat omsättningen under pandemin och har flera världsstjärnor på kundlistan. Nu accelererar bolaget för att ta […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad