tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Corebon gör marknadssatsningar

|  
|  

Malmöbolaget Corebon, som startades för över tio år sedan av skidentusiaster och har tagit fram en ny metod för produktion av kompositmaterial, tar in 15 miljoner kronor i en kvittningsemission riktad mot befintliga ägare. Pengarna går till marknadssatsningar för bolagets energibesparande teknik.

– Jag tror mycket på bolagets möjlighet att få ut sin processteknik och att växa. Det har varit trögt att komma ut med nya produkter under pandemin – speciellt med denna typ som är mer projektbaserad, där vi behöver komma ut och träffa kunderna. Det börjar bli lättare nu, vi var nyligen på en kompositmässa i Paris och såg att det finns ett stort intresse, säger Corebons styrelseordförande Jan-Eric Bergström.

Jan-Eric Bergström är styrelseveteran och kom i april in som ny styrelseordförande i bolaget. Han har tidigare arbetat inom bland annat Swedish Match och varit chef för Perstorp Surface Materials samt vd för ett Helsingborgsbolag inom kraftelektronik.

Corebon utvecklar och säljer produktionslösningar för fiberkomposittillverkning baserade på snabb och effektiv induktionsvärmningsteknik. Komposittillverkning använder sig av värme där stora gjutformar värms upp. För att få en jämn spridning av värmen görs verktygen normalt tjocka och tunga. Med Corebons teknik behövs inte det, utan bolaget tillverkar tunnväggiga skalverktyg av metall eller kolfiberkomposit som ger lägre energiförbrukning.

Kunderna är tillverkare av komponenter till bland annat fordons-, flyg- och energisektorn. Bolagets huvudägare är, förutom grundarna, Scania Growth Capital samt två privata investerare.

Elisabet Ottosson

Malmöbolaget Corebon, som startades för över tio år sedan av skidentusiaster och har tagit fram en ny metod för produktion […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

  • Han blir ny vd för Nord-Lock

    Daniel Westberg blir nästa vd för Latourägda industriföretaget Nord-Lock Group i Malmö. Posten har visat sig vara en språngbräda för den som vill bli börs-vd.

  • Stororder till Nolato

    Plasttillverkaren Nolato i Torekov tecknar ett nytt avtal värt en årsomsättning på 700 Mkr under produktens livslängd. Och livslängden är lång, säger vd Christer Wahlquist.

  • Perfekt storm för BE Group

    Marknaden för stålprodukter har drabbats av en perfekt storm efter Ukrainakrigets utbrott. Med både fallande priser och efterfrågan har Sveriges […]