InRiver presenterade nyss en miljardaffär där det amerikanska riskkapitalbolaget Thomas H Lee Partners (THL) köper en majoritetsandel i Malmöbolaget. Trots detta och en uttalad satsning på den amerikanska marknaden säger vd Thomas Zanzinger att inRiver ska fortsätta att vara just ett Malmöbolag.
– Malmö är och förblir vårt högkvarter, centrum för både vår utveckling och ledning. Även om vi ökar vår utveckling i Filippinerna också och har det övriga ledarskapet spridd över världen så utgår vi från Malmö, säger Thomas Zanzinger, som själv är baserad i Amsterdam.
I och med affären löser THL ut övriga storägare, undantaget det europeiska riskkapitalbolaget Verdane, som 2015 investerade första gången i InRiver och nu kvarstår som delägare. Köpesumman är hemlig, men hela bolaget värderades enligt uppgifter till Rapidus till ungefär fyra miljarder kronor och THL blir majoritetsägare.
I november 2020 tog inRiver in 285 miljoner kronor som bland annat använts till att köpa upp Stockholmsföretaget Detail Merchandising Online. Det finns dock kvar pengar även från den rundan, enligt Thomas Zanzinger, som säger att expansionen fortsätter i ungefär samma takt som tidigare.
– Vi vill spendera pengarna på ett vettigt sätt. I fjol anställde vi 78 personer och det kanske blir något fler i år, men det finns en gräns för hur många vi kan ta ombord samtidigt. I dag har vi 332 anställda, att ta in 200 till på en gång skulle bli problematiskt. Det kan även bli aktuellt med fler företagsförvärv, men just nu finns inga konkreta planer, säger han.
InRiver utvecklar och säljer system som hjälper kunder med marknadsföring av produkter genom att hålla reda på, automatiskt uppdatera och distribuera produktinformationen, även kallat PIM. Bilder, texter och videoklipp kan till exempel standardiseras efter olika marknadsplatsers och digitala kanalers format. De största konkurrenterna finns på den amerikanska marknaden.
– Men det finns så många vita fläckar att det kommer in helt nya kunder mer än att vi tar från konkurrenterna. PIM-marknaden växte i fjol med 14 procent och SaaS-delen, där vi är aktiva, med 25 procent medan vår tillväxt var 30 procent. Så vi tar marknadsandelar samtidigt som marknaden växer, säger Thomas Zanzinger.
InRiver omsatte 2020 drygt 300 miljoner kronor och gjorde en förlust på 68 miljoner.
Niclas Lindstrand