Lundabolaget PainDrainer har lanserat och nyss börjat marknadsföra sin app i sociala medier. Samtidigt värvar nu bolaget en ny teknisk chef i form av Jakob Berglund, som bland annat varit teknisk chef på Mionix och senast var affärsutvecklingschef på FlatFrog Laboratories.
– Tekniken är redo, vi har bevisat i kliniska studier att appen gör det den ska och att folk blir hjälpta av den. Användargränssnitten behöver vi fortsätta utveckla för att skapa fullständig förståelse för allt funktionalitet och värde appen kan ge användaren. Det kommer att vara ett kontinuerligt arbete, säger PainDrainers nytillträdde vd Erik Frick.
Han var tidigare vice vd och operativ chef på Resurs Bank där han jobbade i nio år. I PainDrainer fick han ta över rodret med siktet inställt på lansering och marknadsföring. Samtidigt ska appen vidareutvecklas och beredas för uppskalning.
– Vi är i dag ett litet företag med en produkt, kopplingen mellan bolag och app är naturligtvis väldigt stark. Alla i teamet ska vara intresserade av att utveckla appen, alla sidor ska vilja göra den bättre, men det är bara en avdelning som faktiskt utvecklar den. Den ska Jakob bygga upp, säger Erik Frick.
Bolaget grundades av professor Carl Borrebaeck – som även ligger bakom börsnoterade Immunovia, Alligator Bioscience och Senzagen – hans forskningskoordinator dr Maria Klement och IT-entreprenören Göran Barkfors.
I vintras finansierades lanseringen med en nyemission på 12,5 miljoner, som leddes av Almi. Bland bolagets övriga delägare märks KappAhl-veteranen Christian W Jansson, Mats Leiflands bolag Vasaåsen Konsult och Christer Arvidsons Delcea. Sunstone-veteranen Peter Benson är också delägare och sitter även i styrelsen.
– Vi gick nyss live med vår första digitala mediekampanj där vi investerar i olika digitala medier för att se var vi bäst når vår målgrupp. Att sälja till slutkund är en process som inleds nu och vi kommer att jobba kontinuerligt med den, säger Erik Frick.
Emiliano Strauss