Efter att pandemin i praktiken stängde ned verksamheten har Malmöföretaget Cross Reality nu levererat sina första VR-plattformar till fyra svenska kunder inom upplevelseindustrin. Nu väntar fler spel och de första utländska kunderna.
– Nästa installation blir nog i Tyskland. Det blir vår femte sedan i januari, då vi drog igång på riktigt, och nu kommer två nya spel också för att behålla kundernas intresse, säger Crioss Realitys ordförande Marie Möller.
Företagets VR-installationer riktar sig till köpcenter, spelhallar, aktivitetsparker och hotell – verksamheter som i princip stängdes helt under pandemin. I dag finns familjespelet Kazooki, som snart ska kompletteras med det mycket vuxnare ZombieZone och höjdbaserade Watch Your Step.
– Att kunderna inte hade öppet var till vår fördel i slutändan. Vi byggde om vår teknik för att ändra affärsmodell till att dela intäkterna så vi har kunden kvar efter att ha sålt en plattform, säger Cross Realitys vd Patrik Zalewski.
De två ovannämnda grundarna har hittills i huvudsak finansierat verksamheten själva, även om de lockat en namnkunnig investerare i form av Massives grundare Martin Walfisz. Efter att nyligen ha varit på London Game Festival överväger duon nu att släppa in externt kapital på allvar.
– Vi fick enorm feedback när vi träffade investerare i London, så nu är frågan vilken riktning vi ska gå i. Än så länge tittar vi bara på Europa, men börjar ändå få en liten kö av kunder att leverera till, säger Marie Möller.
Niclas Lindstrand