Öresundsregionens planerade utvidgning med Fehmarn Bält-förbindelsen mot Tyskland drabbas nu av sanktionerna mot ryskt stål, som fortfarande används i förbindelsen. Detta efter att EU-länderna enats om att stoppa importer från den ryska stål- och järnindustrin, vilket nu drabbar underleverantören NLMK DanSteel i Frederiksværk på Nordsjälland.
NLMK DanSteel ägs inte bara av den ryske oligarken Vladimir Lisin, som 2018 hamnade på USAs så kallade Putin-lista med 210 Putin-stöttare, däribland 96 oligarker. Stålet från NLMK DanSteel framställs dessutom av råmaterial från NLMK Group 50 mil söder om Moskva i staden Lipetsk.
Föreningen Danska Hamnars vd Tine Kirk Pedersen säger till Rapidus att det årligen kommer runt 250 ryska fartyg till Danmark. 170 av dem går bara till NLMK DanSteel i Fredriksværk där ryskt stål förädlas.
Kommunikationschef Morten Kramer Nielsen på Femern A/S, som är byggherre för Fehmarn Bält-förbindelsen, bekräftar för Rapidus att förbindelsen drabbas av sanktionerna mot underleverantörer. Det gäller särskilt stålet till den enorma multifunktionspråmen som ska få de gigantiska tunneldelarna på plats i Fehmarn-förbindelsen.
– Vi har genom EU-upphandlingar tecknat totalentreprenadskontrakt med ett konsortie som gräver tunnelkanalen och etablerar arbetshamnen, konsortiet FBC, och ett som ska bygga den nedsänkta tunneln, konsortiet FLC. Det är FLC som har kontrakt med det polska varvet Crist SA och NLMK DanSteel om att bygga en multifunktionspråm för att skeppa ut de färdiga delarna. Femern A/S har inga kontrakt med bolagen och vi tar inte heller över multifunktionspråmen, vi tar bara emot den färdiga nedsänkta tunneln, säger han.
Femern A/S anpassar sig nu efter stålsanktionerna.
– Vi har framställt krav på våra leverantörer att de ska följa gällande regler. Det gäller även sanktioner till följd av den ryska invasionen av Ukraina. Våra kontrakt ger inte möjlighet att begränsa entreprenörernas inköp, i det här fallet inköp från Ryssland, så länge de följer gällande regler, säger Morten Kramer Nielsen.
Det går ännu inte att avgöra hur mycket mer försenad Fehmarn-förbindelsen blir på grund av stålsanktionerna mot Ryssland. Invigningen har redan skjutits upp flera gånger och före den ryska invasionen av Ukraina var deadlinen i mitten av 2029.
Fehmarn Bält-förbindelsen är en 18 kilometer lång nedsänkt tunnel mellan Rødbyhavn på Lolland i Danmark och ön Fehmarn i Tyskland. Finansieringen följer samma modell som Öresundsbron och Öresundsregionen har redan inlett samarbeten med norra Tyskland.
Keld Broksø