Knappt två månader efter börsnoteringen på Spotlight expanderar Lundaföretaget Nattaro Labs och satsar på nya marknader för sitt doftbete för vägglöss. I samband med noteringen, som skedde i december förra året, tog företaget in 16 miljoner kronor.
– Vi har en god försäljning i Sverige, utmaningen är nu att komma ut på fler marknader. Just nu sker en etablering i USA, vilket vi lägger mycket krut på. När det kommer till skadedjursbekämpning är marknaden där väldigt stor, så det känns roligt att vi äntligen kommit igång, säger Carl-Johan Gustafson, vd för Nattaro Labs.
Etableringen på den amerikanska marknaden är en prioritet för bolaget, som har inlett satsningen med att starta ett dotterbolag.
– Bolagsbildningen bör vara klar inom några veckor. Därtill har vi deltagit i tre olika mässor runt om i USA.
Med sin produkt, ett doftbete för vägglöss, har bolaget hittat ett sätt att upptäcka vägglöss i tid med olika typer av fällor. Produkten fick patent i Europa och USA beviljat härom året. På hemmaplan där huvudkontoret ligger i Medicon Village i Lund sker också en satsning.
– Vi söker ny personal inom forskning och utveckling samt en nordisk säljare, säger Carl-Johan Gustafson.
Julia Eriksson