lördag 19 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Doldisbolag lanserar dryck i 20 länder…

|  
|  

SmartFish Nutrition heter det norska företaget som i det tysta flyttat lejonparten av sin verksamhet från Oslo till Lund. Förra året lanserade bolaget sin näringsdryck för idrottare, som hittills testats av kända europeiska fotbollsklubbar som Tottenham HotSpur. Inom kort lanserar bolaget dessutom en näringsdryck riktad till vården, med hjälp av den tyska jätten B. Braun.

SmartFish utvecklar näringsdrycker inom två segment: medicinsk nutrition och sportnutrition. Inom det medicinska området har bolaget sedan några år ett antal pilotmarknader och inom affärsområdet sport har de haft ett flertal pilotkunder, inklusive några Europas stora fotbollsklubbar. 

– Det är fem Champions League-klubbar, men vi får bara nämna Tottenham eftersom de andra klubbarna är låsta till sponsoravtal med andra sportnutritionsprodukter. Det innebär att de till exempel inte får dyka upp på bild med våra produkter, säger SmartFish Nutritions vd Geir Harstad.

2021 lanserade SmartFish sin sportdryck Recharge till vanliga konsumenter i Sverige och Norge via sin webbshop. Genom ett partnerskap med Hong Kong-baserade  Jacobson Pharma – som 2019 blev tredje största ägaren i SmartFish efter en investering på 40 miljoner norska kronor – säljs Recharge även i China, Hong Kong och Taiwan. 

Företagets kärnverksamhet ligger dock inom medicinsk nutrition, men där har pandemin i kombination med regulatoriska krav fördröjt SmartFishs stora lansering. 

– Sjukvården har på grund av covid varit väldigt pressad i hela världen och inte haft tid för säljare. Förra året lyckades vi trots allt lansera i Tjeckien, Mongoliet och Sydafrika, där försäljningen börjat ta fart, säger Geir Harstad.

Nu väntar lansering av bolagets medicinska nutrition i ytterligare 20 länder världen över, i samarbete med tyska läkemedelsjätten B.Braun som strategisk partner. I Asien sköts försäljningen i stället av Jacobson Pharma. 

Andra storägare i SmartFish är norska statliga Investinor och svenska Industrifonden, som 2013 investerade totalt 70 miljoner norska kronor i SmartFish. 

Emiliano Strauss

SmartFish Nutrition heter det norska företaget som i det tysta flyttat lejonparten av sin verksamhet från Oslo till Lund. Förra […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Edda Knowledge vill göra fysiken roligare

    PODD: Edda Knowledge utvecklar interaktiva undervisningar i VR för gymnasieelever. Bolaget vill göra komplex fysik och kemi mer lättförståelig, med […]

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.