fredag 22 november 2024

inloggad som

Doldisbolag lanserar dryck i 20 länder…

|  
|  

SmartFish Nutrition heter det norska företaget som i det tysta flyttat lejonparten av sin verksamhet från Oslo till Lund. Förra året lanserade bolaget sin näringsdryck för idrottare, som hittills testats av kända europeiska fotbollsklubbar som Tottenham HotSpur. Inom kort lanserar bolaget dessutom en näringsdryck riktad till vården, med hjälp av den tyska jätten B. Braun.

SmartFish utvecklar näringsdrycker inom två segment: medicinsk nutrition och sportnutrition. Inom det medicinska området har bolaget sedan några år ett antal pilotmarknader och inom affärsområdet sport har de haft ett flertal pilotkunder, inklusive några Europas stora fotbollsklubbar. 

– Det är fem Champions League-klubbar, men vi får bara nämna Tottenham eftersom de andra klubbarna är låsta till sponsoravtal med andra sportnutritionsprodukter. Det innebär att de till exempel inte får dyka upp på bild med våra produkter, säger SmartFish Nutritions vd Geir Harstad.

2021 lanserade SmartFish sin sportdryck Recharge till vanliga konsumenter i Sverige och Norge via sin webbshop. Genom ett partnerskap med Hong Kong-baserade  Jacobson Pharma – som 2019 blev tredje största ägaren i SmartFish efter en investering på 40 miljoner norska kronor – säljs Recharge även i China, Hong Kong och Taiwan. 

Företagets kärnverksamhet ligger dock inom medicinsk nutrition, men där har pandemin i kombination med regulatoriska krav fördröjt SmartFishs stora lansering. 

– Sjukvården har på grund av covid varit väldigt pressad i hela världen och inte haft tid för säljare. Förra året lyckades vi trots allt lansera i Tjeckien, Mongoliet och Sydafrika, där försäljningen börjat ta fart, säger Geir Harstad.

Nu väntar lansering av bolagets medicinska nutrition i ytterligare 20 länder världen över, i samarbete med tyska läkemedelsjätten B.Braun som strategisk partner. I Asien sköts försäljningen i stället av Jacobson Pharma. 

Andra storägare i SmartFish är norska statliga Investinor och svenska Industrifonden, som 2013 investerade totalt 70 miljoner norska kronor i SmartFish. 

Emiliano Strauss

SmartFish Nutrition heter det norska företaget som i det tysta flyttat lejonparten av sin verksamhet från Oslo till Lund. Förra […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.