K for Contact – en tjänst som ska göra det lättare för företag att samla in, kontrollera och uppdatera kunduppgifter utan att bryta mot GDPR – planerar att lansera sina säkra kontaktformulär i vår.
– Vi vänder på den gängse modellen idag som handlar om att samla på sig andras kontaktuppgifter till kundregister och nyhetsbrev. Med vår tjänst sätter vi individen i kontroll och värnar om integriteten. Själva appen fungerar fullt ut och vi har under året sökt en kund för att få en plattform att nå ut med, säger Magnus Lindgren, grundare av K for Contact.
Den framtida intäktsmodellen går ut på att företag ska kunna prenumerera på själva tillgången till personuppgifter. K for Contact ska fungera som en säkerhetstjänst som verifierar att uppgifterna är rätt och att de skyddas enligt GDPR. Kontaktformulären ska enligt Magnus Lindgren ses som ett första steg på vägen mot att skapa en bredare prenumerationstjänst. Idén är en tjänst som bygger upp kvalitativa kontakter och därmed skapar förtroende mellan kund och företag.
– Man kan säga att vi fungerar som en trygg mellanhand. Nu riktar tjänsten in sig på kontaktformulär där vi står för en kvalitetsgranskning och fungerar som en typ av verifiering, för att skydda både avsändare och mottagare. Vårt erbjudande är något jag brinner för och vi söker efter samarbeten med folk som delar våra grundidéer om att värna integriteten på nätet, säger han.
Planen är att lansera tjänsten under våren 2022.
– Vi vet att många har bekymmer när det kommer till kontaktformulär idag. De hamnar lätt i spam-korgen och det kan bli problem när bottar eller personer skrivit en bokstav eller siffra fel. Detta blir ett första steg för oss, ett insteg mot ett större mål där individer ska få ta full kontroll över alla sina personuppgifter, säger Magnus Lindgren.
Julia Eriksson