onsdag 30 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

K for Contact lanserar säkra kontaktformulär

|  
|  

K for Contact – en tjänst som ska göra det lättare för företag att samla in, kontrollera och uppdatera kunduppgifter utan att bryta mot GDPR – planerar att lansera sina säkra kontaktformulär i vår.

– Vi vänder på den gängse modellen idag som handlar om att samla på sig andras kontaktuppgifter till kundregister och nyhetsbrev. Med vår tjänst sätter vi individen i kontroll och värnar om integriteten. Själva appen fungerar fullt ut och vi har under året sökt en kund för att få en plattform att nå ut med, säger Magnus Lindgren, grundare av K for Contact.

Den framtida intäktsmodellen går ut på att företag ska kunna prenumerera på själva tillgången till personuppgifter. K for Contact ska fungera som en säkerhetstjänst som verifierar att uppgifterna är rätt och att de skyddas enligt GDPR. Kontaktformulären ska enligt Magnus Lindgren ses som ett första steg på vägen mot att skapa en bredare prenumerationstjänst. Idén är en tjänst som bygger upp kvalitativa kontakter och därmed skapar förtroende mellan kund och företag.

– Man kan säga att vi fungerar som en trygg mellanhand. Nu riktar tjänsten in sig på kontaktformulär där vi står för en kvalitetsgranskning och fungerar som en typ av verifiering, för att skydda både avsändare och mottagare. Vårt erbjudande är något jag brinner för och vi söker efter samarbeten med folk som delar våra grundidéer om att värna integriteten på nätet, säger han.

Planen är att lansera tjänsten under våren 2022.

– Vi vet att många har bekymmer när det kommer till kontaktformulär idag. De hamnar lätt i spam-korgen och det kan bli problem när bottar eller personer skrivit en bokstav eller siffra fel. Detta blir ett första steg för oss, ett insteg mot ett större mål där individer ska få ta full kontroll över alla sina personuppgifter, säger Magnus Lindgren.

Julia Eriksson

K for Contact – en tjänst som ska göra det lättare för företag att samla in, kontrollera och uppdatera kunduppgifter […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Danskt vaccinbolag blir svensk-brittiskt

    Det svenska rikskapitalbolaget Nordic Capital och det brittiska Permira lägger ett bud på Bavarian Nordic. Affären värderar det danska bolaget till 28,5 miljarder kronor.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror apporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.