lördag 23 november 2024

inloggad som

Nytt kapital i skånska ryggsäckar

|  
|  

Ryggsäckstillverkaren IamRunBox inleder en finansieringsrunda i hopp om att få in sex miljoner kronor för att stärka sitt varumärke och marknadsföra sin nya kollektion. Leveransproblem, inställda sportarrangemang och Brexit har satt käppar i hjulet för bolagets tillväxt, berättar vd Kirill Noskov.

– Vi har förlorat Storbritannien, som var en av våra största marknader. Det har också varit förseningar med våra leveranser från Asien, vilket gör att vi har varit tvungna att vänta med lanseringen av vår nya kollektion, säger han till Rapidus.

Sedan augusti har bolagets omsättning ökat månad för månad och siktet är fortfarande inställt på börsintroduktion inom två år.

– Vi har förlorat 7-8 månader av det här året och det har naturligtvis påverkat vårt resultat. Men vi är på väg tillbaka och tror på en stark tillväxt framåt. Vi hoppas vara tillbaka på den brittiska marknaden i början av nästa år, säger Kirill Noskov.

IamRunBox tillverkar exklusiva sportryggsäckar gjorda av återvunnen plast. Ryggsäckarna säljs via återförsäljare i ett fyrtiotal länder. Nyligen blev IamRunBox medlemmar i Scandinavian Outdoor Group, en sammanslutning som syftar att stärka skandinaviska varumärken inom friluftssektorn. IamRunBox är även global partner till världsmästerskapen i sporten swimrun.

– Medlemskapet i Scandinavian Outdoor Group öppnar för stora möjligheter på retailsidan. Alla märken som är med, som Fjällräven och Peak Performance, satsar stort på hållbarhet och jag tror att det var just vår hållbarhetsprofil som gjorde att vi blev ett av gruppens märken. Vi hoppas på att avsluta året med positiva siffror och satsar stort i Tyskland, USA och Kanada, säger Kirill Noskov.

Sara Nkwe Assarsson

Ryggsäckstillverkaren IamRunBox inleder en finansieringsrunda i hopp om att få in sex miljoner kronor för att stärka sitt varumärke och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.