Ryggsäckstillverkaren IamRunBox inleder en finansieringsrunda i hopp om att få in sex miljoner kronor för att stärka sitt varumärke och marknadsföra sin nya kollektion. Leveransproblem, inställda sportarrangemang och Brexit har satt käppar i hjulet för bolagets tillväxt, berättar vd Kirill Noskov.
– Vi har förlorat Storbritannien, som var en av våra största marknader. Det har också varit förseningar med våra leveranser från Asien, vilket gör att vi har varit tvungna att vänta med lanseringen av vår nya kollektion, säger han till Rapidus.
Sedan augusti har bolagets omsättning ökat månad för månad och siktet är fortfarande inställt på börsintroduktion inom två år.
– Vi har förlorat 7-8 månader av det här året och det har naturligtvis påverkat vårt resultat. Men vi är på väg tillbaka och tror på en stark tillväxt framåt. Vi hoppas vara tillbaka på den brittiska marknaden i början av nästa år, säger Kirill Noskov.
IamRunBox tillverkar exklusiva sportryggsäckar gjorda av återvunnen plast. Ryggsäckarna säljs via återförsäljare i ett fyrtiotal länder. Nyligen blev IamRunBox medlemmar i Scandinavian Outdoor Group, en sammanslutning som syftar att stärka skandinaviska varumärken inom friluftssektorn. IamRunBox är även global partner till världsmästerskapen i sporten swimrun.
– Medlemskapet i Scandinavian Outdoor Group öppnar för stora möjligheter på retailsidan. Alla märken som är med, som Fjällräven och Peak Performance, satsar stort på hållbarhet och jag tror att det var just vår hållbarhetsprofil som gjorde att vi blev ett av gruppens märken. Vi hoppas på att avsluta året med positiva siffror och satsar stort i Tyskland, USA och Kanada, säger Kirill Noskov.
Sara Nkwe Assarsson