onsdag 30 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Nytt företag förutser restaurangintäkter

|  
|  

Venture Lab-företaget Forkcast lanserar ett AI-baserat verktyg för att hjälpa krögare att planera sin verksamhet. Baserat på kalenderdata, väderprognoser och restaurangens historiska försäljningssiffror spottar verktyget ut en prognos för framtida intäkter. Det säger Benjamin Johansson (till höger i bilden) som startade Forkcast tillsammans med Sanjin Alagic.

Benjamin Johansson Sanjin Alagic

– Jag har själv jobbat på restaurang och vet vilken kaotisk miljö det kan vara. Ibland har man få gäster och ibland många, och svängningarna påverkar verksamheten väldigt mycket. Vi började fundera på om det går att hitta mönster med hjälp av maskininlärning. Och det visade sig fungera betydligt bättre än vad vi vågat hoppas på, säger Benjamin Johansson som läser industriell ekonomi vid LTH.

Under sommaren hade han möjlighet att jobba med sin idé genom innovationsprojektet Leapfrogs. Benjamin Johansson var en av 34 studenter från Lunds universitet, Malmö universitet, Högskolan Kristianstad och Blekinge Tekniska Högskola som fick 33.000 kronor för att ta ett språng med sin affärsidé.

– Vi har fått bra respons från restaurangvärlden. Personalkostnaden minskar med träffsäkrare schemaläggning samtidigt som de anställda får en tryggare arbetssituation. Dessutom minskar matsvinnet när man redan från början kan köpa in rätt mängd råvaror, säger Benjamin Johansson.

I höst kommer Forkcasts verktyg att testas av fem-sex restauranger och grundarna hoppas att från och med nästa år kunna jobba heltid med bolaget.

– Den stora utmaningen är egentligen att verktyget fungerar så fantastiskt bra. Vi kunde själva från början knappt tro att det var sant och nu måste vi lyckas övertyga restaurangerna om att framtida försäljning faktiskt går att förutse, säger Benjamin Johansson.

Sara Nkwe Assarsson

Venture Lab-företaget Forkcast lanserar ett AI-baserat verktyg för att hjälpa krögare att planera sin verksamhet. Baserat på kalenderdata, väderprognoser och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Danskt vaccinbolag blir svensk-brittiskt

    Det svenska rikskapitalbolaget Nordic Capital och det brittiska Permira lägger ett bud på Bavarian Nordic. Affären värderar det danska bolaget till 28,5 miljarder kronor.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror apporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.