Analysföretaget ComVal Research har skjutit upp sin första externa finansiering efter att ha fått in större kunder. Nu siktar bolaget på att ta in tre miljoner kronor till årsskiftet och använda dem till att börja utveckla en AI-lösning för sin plattform, som mäter internkommunikationen hos företag och organisationer.
– Planen i början av året var att ta in en runda och stänga före sommaren. Vi fick kontakt med affärsänglar och hade bra dialoger samtidigt som vi jobbade med sälj. Eftersom vi fick in några större kunder så kände både vi och änglarna att det var bättre att pausa och jobba med de kunderna för att lära oss mer av vad de förväntar sig av oss, säger ComVals vd Alice Larsson till Rapidus.
Nu ska dialogen med presumtiva investerare tas upp igen. Bland de åtta kunder som kommit in finns Helsingborgs stad och Arbetsförmedlingen. För Helsingborgs del har ComVal, som bara funnits i ett och ett halvt år, hunnit med en uppföljande mätning.
– Övriga kunder har vi börjat med lite senare så där har vi en dialog om att göra uppföljningar. Just nu står vi och tar sats för ett hopp från en gammaldags affärsmodell till en modernare abonnemangsmodell där vi mäter regelbundet, säger Alice Larsson.
I dagsläget analyseras alla data från mätningarna manuellt av Lundaforskningarna som utvecklat metoden. Med pengar från den planerade nyemissionen ska första steget tas för att automatisera processen.
– Vi kan lära systemet att dra samma slutsatser, men det är ett stort arbete, säger Alice Larsson.
Niclas Lindstrand