tisdag 16 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Stark tillväxt för sportutrustning från Malmö

|  ,
|  

USWE Sports accelererar sin försäljning av sportryggsäckar och visar en kraftig tillväxt i sin delårsrapport som släpptes i dag. Bolaget noterades på First North i juni och ökade sin omsättning april-juni med 250 procent jämfört med samma kvartal förra året.

– Det har varit ett successivt sug efter vårt varumärke både på den egna sajten och hos återförsäljare. Inom motorcykel- och cykelbranschen är vi kända på ett helt annat sätt än för tre-fyra år sedan. Det här är resultatet av hårt arbete, säger USWE:s vd Jacob Westerberg i ett samtal med Rapidus efter att siffrorna offentliggjordes.

Under april-juni omsatte företaget 29,4 miljoner kronor, vilket är lika mycket som under hela förra året. I somras köpte USWE det svenska cykelklädmärket Void Cycling som tidigare ägdes av holländska Tenson och Color Group.

– Integrationen med Void är det mest spännande vi har på gång och just nu tittar vi på hur vi kan få ut det mesta av samarbetet. Vi har stora möjligheter att nå ut på många fler geografiska marknader än vad de gjort tidigare, säger Jacob Westerberg.

Han tror på fortsatt stark tillväxt i takt med att produktsortimentet breddas.

– Vi började med vätskeryggsäckar och har sedan dess kontinuerligt uppdaterat och utökat med allt större ryggsäckar. Vi har som målsättning att ha ett komplett utbud på actionpack-sidan.

USWE tar över Void från och med september och Jacob Westerberg berättar att det kan bli aktuellt att anställa fler i företaget.

– I och med integrationen med Void kommer vi att behöva växa.

Sara Nkwe Assarsson

USWE Sports accelererar sin försäljning av sportryggsäckar och visar en kraftig tillväxt i sin delårsrapport som släpptes i dag. Bolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.