fredag 23 februari 2024

inloggad som

Nytt bolag gör drycker av matsvinn

|  
|  

Nybildade Simply No Waste tar tillvara på restprodukter från livsmedelsindustrin och omvandlar det till näringsfyllda drycker. I höst är de redo för lansering av sin första produkt och får draghjälp av en profil från Aventure-koncernen.

Fem personer är engagerade i foodtechbolaget och Arash Sabet jobbar heltid med det. Medgrundare är även Tina Johnsson och Emil Lagerstedt. Tillsammans har de tagit fram en idé om hur man kan återanvända matsvinn från andra verksamheter genom att ta tillvara på näringen i restprodukter.

– Jag har jobbat med tillgång och efterfrågan, har en bra förståelse om hur livsmedelsindustrin fungerar och vet hur mycket matsvinn som finns. Vi har jobbat med det här projektet sedan strax innan corona, gjort research och jobbat med trial and error. Just nu är vi i prototypstadiet, säger Arash Sabet, som i grunden är ingenjör och har en examen inom affärsstudier.

Han slutade som operativ chef på Holy Greens för att satsa helhjärtat på det nya bolaget. Till en början utvinner företaget näring ur avokadokärnor, men tanken är att det ska utökas till andra livsmedel.

Idén har fått gehör från inkubatorerna Minc och Krinova. Men även extraktionskemisten Arwa Mustafa, vars bolag Arwa Foodtech är en del av Aventurekoncernen, har engagerat sig i bolaget.

– När jag började presenterade jag min idé för ett flertal bolag och inkubatorer. Hon hörde talas om det och kontaktade mig, säger han.

Under hösten planerar de att lansera sin första dryck i två olika smaker, som ska säljas på restauranger och genom e-handel. Tanken är att de längre fram även ska ta fram substrat åt dryckestillverkare som vill göra sina egna produkter hälsosammare.

Mette Carlbom

Nybildade Simply No Waste tar tillvara på restprodukter från livsmedelsindustrin och omvandlar det till näringsfyllda drycker. I höst är de […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.