tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Nytt bolag gör drycker av matsvinn

|  
|  

Nybildade Simply No Waste tar tillvara på restprodukter från livsmedelsindustrin och omvandlar det till näringsfyllda drycker. I höst är de redo för lansering av sin första produkt och får draghjälp av en profil från Aventure-koncernen.

Fem personer är engagerade i foodtechbolaget och Arash Sabet jobbar heltid med det. Medgrundare är även Tina Johnsson och Emil Lagerstedt. Tillsammans har de tagit fram en idé om hur man kan återanvända matsvinn från andra verksamheter genom att ta tillvara på näringen i restprodukter.

– Jag har jobbat med tillgång och efterfrågan, har en bra förståelse om hur livsmedelsindustrin fungerar och vet hur mycket matsvinn som finns. Vi har jobbat med det här projektet sedan strax innan corona, gjort research och jobbat med trial and error. Just nu är vi i prototypstadiet, säger Arash Sabet, som i grunden är ingenjör och har en examen inom affärsstudier.

Han slutade som operativ chef på Holy Greens för att satsa helhjärtat på det nya bolaget. Till en början utvinner företaget näring ur avokadokärnor, men tanken är att det ska utökas till andra livsmedel.

Idén har fått gehör från inkubatorerna Minc och Krinova. Men även extraktionskemisten Arwa Mustafa, vars bolag Arwa Foodtech är en del av Aventurekoncernen, har engagerat sig i bolaget.

– När jag började presenterade jag min idé för ett flertal bolag och inkubatorer. Hon hörde talas om det och kontaktade mig, säger han.

Under hösten planerar de att lansera sin första dryck i två olika smaker, som ska säljas på restauranger och genom e-handel. Tanken är att de längre fram även ska ta fram substrat åt dryckestillverkare som vill göra sina egna produkter hälsosammare.

Mette Carlbom

Nybildade Simply No Waste tar tillvara på restprodukter från livsmedelsindustrin och omvandlar det till näringsfyllda drycker. I höst är de […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.