Malmöbolaget Dianovator har precis genomfört en nyemission på drygt två miljoner kronor för att satsa på marknadsföring och avsluta en klinisk studie. I början på förra året tog företaget dessutom in 2,5 miljoner.
– Finansiärerna är befintliga ägare och nya investerare som väntas komma in med branschkunskap, säger Fredrik Ståhl, vd för Dianovator, till Rapidus.
Pengarna går framförallt till intensifierad marknadsföring och försäljning av bolagets plattform, samt till en klinisk studie som löper över året.
– Vi befinner oss i en fas där vi rullar ut teknik till svenska diabeteskliniker på barn- och vuxensidan. På samma gång ska den kliniska studien ge oss ytterligare information om hur tekniken fungerar i en klinisk kontext, säger Fredrik Ståhl.
Dianovators produkt är en webbtjänst som bygger på en mjukvara baserad på deras egna patentsökta AI-algoritmer. En patients lagrade mätvärden laddas ner till mjukvaran, vilket ska underlätta vidare analysering för vårdpersonalen. De självlärande algoritmerna ska identifiera mönster och ge specifika behandlingsförslag för varje individ.
Fredrik Ståhl säger att diabetesklinikerna har fått stå tillbaka under pandemin och inte kunnat fokusera på att ta in ny teknik förrän nu.
– Tajmingen är nu bättre och det börjar ordna upp sig. Vi ser med tillförsikt på hösten och förväntar oss att det tar fart, säger han.
Julia Eriksson