lördag 11 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Tunga kryptoinvesterare går in i Helsingborgsbolag

|  
|  

Helsingborgsbolaget MarbleChain, som lanserat kryptospelet MarbleCards, köpte domänen Meme(.com), fick investerarnas intresse och samlade in åtminstone fem miljoner dollar till projektet. Tanken är att skapa en community och auktionssida för memes, samtidigt som de lanserar sin egen kryptovaluta.

Internetfenomenet memes med en bild eller video med tillhörande text – gärna med komiskt innehåll – sprids snabbt ofta i olika variationer. Non-fungible tokens (NFT) kan beskrivas som en digital pollett som liksom kryptovalutor bygger på blockkedjeteknik. Systemen skapar en unik digital kod för varje pollett som alla hänger samman i och skyddas av hela blockkedjan.

NFT används bland annat för att ge digitala konstverk ett värde då de kan verifieras, köpas och säljas likt traditionell konst. Tanken med Meme.com är att det ska bli ett sätt att värdera och handla med memes.

– Värdet mäts inte på något bra sätt i dagsläget, vi ska mäta och visa det, säger Mattias Tyrberg till Rapidus.

Han och Johan Unger, båda med en bakgrund på IT-bolaget Strossle, ligger bakom projektet som hamnade mitt i hajpen av NFT när de tog in pengar från investerare.

– Jag och Johan tittade på olika blockkedjetekniker när vi var på Strossle, det funkade inte där så vi köpte ut projektet till vårt bolag MarbleCard. I och med det kom vi fram till att skulle kunna köpa in sig i olika typer av memes. Sedan blev det en vansinnig hajp kring det, säger Mattias Tyrberg.

Vad betalade ni för domänen Meme(.com)? 

– Jag vill inte kommentera det, men det kan säkert finnas på nätet. Det är en person som har haft det sedan 1994, så han gjorde sig i alla fall en peng på det.

Enligt digitala marknadsplatsen Escrow, där domänen fortfarande annonseras till försäljning, är acceptpriset 1,25 miljoner dollar. Minst fem miljoner dollar, strax över 41 miljoner kronor, fick de från kända kryptoinvesterare som ska hjälpa dem att bygga sidan Meme(.com) och driva den vidare. Några av investerarna är Digital Finance Group, Outlier Ventures, Morningstar, Blockhype och Spark Digital Capital.

– Rent konkret så vill vi bygga en plattform som upptäcker meme-trender tidig, där man kan läsa om memes och där det ska finnas communities kring dem. Medlemmar i dem kan få olika NFT:s, vinster av konstverken, när de hjälper till att sprida eller skapa memes, säger Mattias Tyrberg.

De närmaste veckorna släpper företaget även den nya kryptovalutan Memecoin, som är en del av det nya konceptet. Senare under sommaren väntas premiär på plattformen. I nuläget jobbar mellan tio och 15 personer i bolaget, både i Sverige och utomlands. Bolaget Meme Limited, som är dotterbolag till MarbleCards, är beläget i Gibraltar på grund av restriktioner kring kryptovalutor.

– Det är inte bara i Sverige, man kan knappt arbeta med detta i något europeiskt land då man är rädd för kryptovalutor. Men vi har försökt göra det så mycket vi kan i Sverige, så att skatter och sådant går tillbaka hit.

Mette Carlbom

Helsingborgsbolaget MarbleChain, som lanserat kryptospelet MarbleCards, köpte domänen Meme(.com), fick investerarnas intresse och samlade in åtminstone fem miljoner dollar till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alixlabs i Lejonkulan

    ,
    I veckans avsnitt av Lejonkulan gästas Jan Dahlqvist av halvledarkrymparen Alixlabs vd och medgrundare Jonas Sundquist.  Som Rapidus tidigare rapporterat […]


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.