Analysföretaget ComVal, som tagit fram ett verktyg för att mäta internkommunikation, har under sitt första år börjat värva kunder, flyttat in på Minc och anställt en teknisk chef. Nu inleds en ny investeringsrunda.
Bolagets verktyg bygger på forskning som tagits fram vid Lunds universitet för att mäta och utvärdera organisationers interna kommunikation. Fortfarande är forskarna bakom metoden Jesper Falkheimer, Mats Heide, Charlotte Simonsson, Rickard Andersson aktiva i bolaget på deltid. I höstas kom även Maria Scharin in som teknik- och utvecklingschef för att utveckla själva verktyget.
I oktober tog de in sin första kund och har nu sex större kunder, bland annat Arbetsförmedlingen och Helsingborgs kommun.
– Nu ska vi ta in en såddrunda på tre miljoner, för att uppdatera verktyget efter vad vi lärt oss av de första kundernas feedback och göra det mer skalbart. Det som kommer fram allra tydligast är att det inte finns några bra sätt att mäta intern kommunikation i dag, säger ComVals vd Alice Larsson.
Företag lägger stora resurser på internkommunikation, men ingen vet, enligt Alice Larsson, om det fungerar. Intresset för området har dock ökat den senaste tiden.
Har du något råd för vad företag bör tänka på?
– Tipset från mig är såklart att man ska börja mäta. Vilken typ av mätning behövs för ens egen organisation? Vilka områden behöver man fokusera på och sedan jobba in som strategi i den högsta ledningen? säger Alice Larsson.
Mette Carlbom