onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Hon ska sätta Malmö på kartan

Kartin Mårtensson från Malmö Arena har utsetts till ny ordförande för Destinationssamverkan Malmö. Bolaget har med en styrelse sammansatt av representanter från näringslivet och staden, med sikte på att göra Malmö till en av Europas mest besöksvärda destinationer.

Bolaget ägs till 30 procent av Malmö stad och 70 procent av det privata näringslivet inom besöksnäringen.

– Jag har varit engagerad i styrelsearbetet i Destinationssamverkan sedan 2011, så det känns som att jag kan utveckla min tidigare roll i sammanhanget, säger Karin Mårtensson, vd på Malmö Arena.

Medlemmarna är bland annat hotell, mötesanläggningar, restauranger, besöksmål, kulturarrangörer, transportörer, nöjesarrangörer, föreningar och nätverk.

Styrelsearbetet i Destinationssamverkan är ett ideellt uppdrag för både ledamöter och ordförande, men det finns en professionell resurs, Karin Tingstedt, från Malmö stad som driver det dagliga arbetet.

– Vi vill i samverkan med Malmö stad och våra medlemmar i nätverket ytterligare stärka Malmös position som en attraktiv och sprudlande stad för evenemang, möten och turism men vi jobbar även med att attrahera nya medlemmar till nätverket, säger Karin Mårtensson.

Att arbeta för en god besöksnäring mitt under rådande pandemi har sina utmaningar och jobbet påverkas på alla plan.

– Såklart är det frustrerande att inte veta när besöksnäringen kan starta upp igen, men det gäller att göra det bästa av situationen och fokusera på det vi kan påverka istället. Det viktigaste just nu är att vi håller ihop och lyfter fram alla Malmös befintliga och nya besöksanledningar. Det kommer en framtid och då ska vi i Malmös besöksnäring stå rustade på bästa sätt, säger Karin Mårtensson.

Julia Eriksson

Kartin Mårtensson från Malmö Arena har utsetts till ny ordförande för Destinationssamverkan Malmö. Bolaget har med en styrelse sammansatt av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.