tisdag 14 maj 2024

inloggad som

Hon ska sätta Malmö på kartan

Kartin Mårtensson från Malmö Arena har utsetts till ny ordförande för Destinationssamverkan Malmö. Bolaget har med en styrelse sammansatt av representanter från näringslivet och staden, med sikte på att göra Malmö till en av Europas mest besöksvärda destinationer.

Bolaget ägs till 30 procent av Malmö stad och 70 procent av det privata näringslivet inom besöksnäringen.

– Jag har varit engagerad i styrelsearbetet i Destinationssamverkan sedan 2011, så det känns som att jag kan utveckla min tidigare roll i sammanhanget, säger Karin Mårtensson, vd på Malmö Arena.

Medlemmarna är bland annat hotell, mötesanläggningar, restauranger, besöksmål, kulturarrangörer, transportörer, nöjesarrangörer, föreningar och nätverk.

Styrelsearbetet i Destinationssamverkan är ett ideellt uppdrag för både ledamöter och ordförande, men det finns en professionell resurs, Karin Tingstedt, från Malmö stad som driver det dagliga arbetet.

– Vi vill i samverkan med Malmö stad och våra medlemmar i nätverket ytterligare stärka Malmös position som en attraktiv och sprudlande stad för evenemang, möten och turism men vi jobbar även med att attrahera nya medlemmar till nätverket, säger Karin Mårtensson.

Att arbeta för en god besöksnäring mitt under rådande pandemi har sina utmaningar och jobbet påverkas på alla plan.

– Såklart är det frustrerande att inte veta när besöksnäringen kan starta upp igen, men det gäller att göra det bästa av situationen och fokusera på det vi kan påverka istället. Det viktigaste just nu är att vi håller ihop och lyfter fram alla Malmös befintliga och nya besöksanledningar. Det kommer en framtid och då ska vi i Malmös besöksnäring stå rustade på bästa sätt, säger Karin Mårtensson.

Julia Eriksson

Kartin Mårtensson från Malmö Arena har utsetts till ny ordförande för Destinationssamverkan Malmö. Bolaget har med en styrelse sammansatt av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon leder cancerforskning med ny affärsidé

    Ett litet läkemedelsbolag kan inte vara bäst på allt från forskning till kapitalresning. Det säger Anki Malmborg Hager som i 30 år haft ett finger med i spelet i en lång rad av Lunds tongivande läkemedelsbolag. Nu leder hon uppstartsbolaget Lead Biologics med annan affärsidé.

  • Solid X blåser av fusionen

    Det blir ingen fusion mellan konsultbolagen Solid X och Time People Group. Orsaken som anges i ett pressmeddelande är ”strategiska överväganden”. Men Rapidus vet mer.

  • Skånska bolagsfinalister

    AI, hållbarhet, analys och golf. Inom dessa områden verkar framtidens skånska succébolag. I alla fall om man ska tro juryn i Venture Cups regionfinal i syd.