I morgon anordnar Navet sin Bättre Affärer-dag i Helsingborg med Rapidus som mediepartner. Där ska affärskonsultföretaget presentera en analys över tillväxtfrågor i Öresundsregionen, som gjorts med deras AI-baserade verktyg Crossborder Insight. Rapidus har fått en försmak av analysens innehåll.
– Något som framgår tydligt är att människor är trötta på långa visioner med mål som man troligen inte kommer få uppleva själv. Det behövs tydliga resultat och strategier som är mer stegvis baserade med konkreta delmål. Beslutsfattarna behöver lyssna på invånarna och näringslivet och vad de tror är bäst för regionen. Det kan givetvis också kombineras med längre strategier, säger Göran Hellström, partner och vd på Navet.
Crossborder Insight samlar in stora mängder data om vad människor kommunicerar på sociala medier, i forum, sökningar och medier. En AI-algoritm, jämte bland annat antropologer, tolkar och bedömer sedan deras inställning i olika frågor.
– Det finns också en tydlighet i att om vi ska förena regionen så måste vi kommunicera förenat. Vi måste dra åt samma håll och förminska regionen genom att prata om samma frågor, om sådant som påverkar oss i dag. Politiker måste komma ner på jorden och fokusera på sanningen, folk nu för tiden ser igenom floskler.
Morgondagens evenemang äger rum i Helsingborg och sänds online med start klockan 13.
Emiliano Strauss