Ola Persson tar över vd-posten på Softhouse Consulting Öresund efter Roland Ferngård som lämnar bolaget. IT-konsultkoncernens skånska gren bekräftar på det sätter sin inriktning på mobila biljettlösningar, samtidigt som man ska inleda en satsning inom maskininlärning.
– Det känns jättekul, jag har jobbat på företaget i nio år. Nu senast ansvarade jag för affärsområdet mobila lösningar och det gör jag fortfarande. I somras vann vi ett jättestort avtal med Skånetrafiken och det har helt klart blivit en nisch för Softhouse i Malmö, även om vi är ett brett konsultbolag med massa olika kompetenser inom koncernen, säger Ola Persson till Rapidus.
Samtidigt ska Malmöbolaget börja satsa på maskininlärning och datavetenskap. Det handlar alltså om att utveckla en typ av artificiell intelligens för analys av stora datamängder.
– Vi har märkt att många av våra kunder har ett stort behov av machine learning och data science, så planen är att bygga upp en verksamhet för just de specialkunskaperna. Det är precis i sin linda och ska bli roligt att få jobba med, säger Ola Persson.
Vad blir din första viktiga uppgift som vd?
– Att se till att vi fortsätter leverera till våra kunder och att vi under året firar att företaget fyller 25 år. Vi gör massa roliga saker löpande under året som givetvis är anpassat efter rådande situation. Förutom det kommer min viktigaste uppgift vara att hitta fler bra medarbetare.
Softhouse har cirka 300 anställda totalt i Sverige och Bosnien. I Skåne sysselsätter koncernen omkring 120 personer.
Emiliano Strauss