tisdag 29 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Förmedlare av extrajobb expanderar trots pandemin

|  
|  

Bara månader innan pandemin bröt ut lanserade Upgig sin tjänst för extraarbetare till hotell- och konferensbranschen. Några omprioriteringar senare nådde bolaget sitt omsättningsmål tack vare stark tillväxt inom framför allt e-handelslogistik. 

Upgigs omsättning för 2020 landade på strax över 30 miljoner kronor, mer än dubbelt så mycket som föregående år. Tillväxttakten håller i sig och koncernen fortsätter växa i år, enligt Upgigs ordförande och medgrundare Marcus Ekström. 

– Vid lanseringen satsade vi stort på konferens och hotell, vi hade börjat bygga upp en kundbas med några hotell som använde vår plattform. Men det tvärdog, det kunde ju inte vara sämre tajming. Så vi pausade den satsningen och fokuserade på företag inom e-handelslogistik, vilket gick väldigt bra. Nu har vi kunder i hela Sverige och en lönsamhet på ungefär 2,5 procent, säger han till Rapidus. 

Grundidén bakom tjänsten är att skapa värden för personer som vill jobba flexibelt. Till en början har det mest handlat om en förmedlingstjänst för extrajobb men nu satsar Upgig på att bredda plattformen och anpassa den mer efter flexarbetarnas behov. 

– Vårt fokus ligger på personerna som vill jobba flexibelt, även om företagen som anställer dem också har stor nytta av vår tjänst. Så nu ska vi bredda tjänsten så att vi kan skapa fler värden för de flexibla vid sidan av jobbförmedlingen. Det kan till exempel handla om att enkelt kunna skapa en profil med cv, community-funktioner, rabatter på utbildningar och ramavtal på försäkringar och pensioner, eller med uppdragsgivare för att säkra ett flöde av uppdragsförfrågningar, säger Marcus Ekström. 

Under 2020 förmedlades tusentals extrajobb till cirka 400 personer via Upgig och under januari i år är antalet 160. Tillväxten har hittills varit helt organisk med kapitalinjektioner från grundarna, som nu överväger att ta in sitt första externa kapital. Detta för att kunna accelerera försäljningen och vidareutveckla tjänsten. 

Emiliano Strauss

Bara månader innan pandemin bröt ut lanserade Upgig sin tjänst för extraarbetare till hotell- och konferensbranschen. Några omprioriteringar senare nådde […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Danskt vaccinbolag blir svensk-brittiskt

    Det svenska rikskapitalbolaget Nordic Capital och det brittiska Permira lägger ett bud på Bavarian Nordic. Affären värderar det danska bolaget till 28,5 miljarder kronor.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror apporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.