Bara månader innan pandemin bröt ut lanserade Upgig sin tjänst för extraarbetare till hotell- och konferensbranschen. Några omprioriteringar senare nådde bolaget sitt omsättningsmål tack vare stark tillväxt inom framför allt e-handelslogistik.
Upgigs omsättning för 2020 landade på strax över 30 miljoner kronor, mer än dubbelt så mycket som föregående år. Tillväxttakten håller i sig och koncernen fortsätter växa i år, enligt Upgigs ordförande och medgrundare Marcus Ekström.
– Vid lanseringen satsade vi stort på konferens och hotell, vi hade börjat bygga upp en kundbas med några hotell som använde vår plattform. Men det tvärdog, det kunde ju inte vara sämre tajming. Så vi pausade den satsningen och fokuserade på företag inom e-handelslogistik, vilket gick väldigt bra. Nu har vi kunder i hela Sverige och en lönsamhet på ungefär 2,5 procent, säger han till Rapidus.
Grundidén bakom tjänsten är att skapa värden för personer som vill jobba flexibelt. Till en början har det mest handlat om en förmedlingstjänst för extrajobb men nu satsar Upgig på att bredda plattformen och anpassa den mer efter flexarbetarnas behov.
– Vårt fokus ligger på personerna som vill jobba flexibelt, även om företagen som anställer dem också har stor nytta av vår tjänst. Så nu ska vi bredda tjänsten så att vi kan skapa fler värden för de flexibla vid sidan av jobbförmedlingen. Det kan till exempel handla om att enkelt kunna skapa en profil med cv, community-funktioner, rabatter på utbildningar och ramavtal på försäkringar och pensioner, eller med uppdragsgivare för att säkra ett flöde av uppdragsförfrågningar, säger Marcus Ekström.
Under 2020 förmedlades tusentals extrajobb till cirka 400 personer via Upgig och under januari i år är antalet 160. Tillväxten har hittills varit helt organisk med kapitalinjektioner från grundarna, som nu överväger att ta in sitt första externa kapital. Detta för att kunna accelerera försäljningen och vidareutveckla tjänsten.
Emiliano Strauss