fredag 22 november 2024

inloggad som

HH-förbindelsen är död för alla utom svenskarna

|  

Kort sagt: Under ett decennium har danskarna haft problem med att få tyskarnas godkännande av förbindelsen med Fehmarn. Nu är byggandet äntligen igång. I dag har i stället svenskar problem med danskarna som dödat hoppet om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. I februari gick därför svenskarna in i rollen som Bagdad Bob. 

Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör

Sanningens ögonblick för en fast HH-förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg kom helt obemärkt i februari: HH har dött. Svenskarna och Greater Copenhagen fick rollen som Bagdad Bob, Saddam Husseins talesman som förnekade den amerikanska invasionens framsteg. Svenska politiker, tillsammans med Greater Copenhagen (och organisationens danska politiker) tror fortfarande att HH är realistiskt. Men danska politiker har sparkat fallet så långt bort att det kunde ha landat på Mars bredvid Perseverance. Och nej, pandemin var inte en faktor här.

HH-ärendet fick groteska dimensioner i februari då Greater Copenhagens styrelse meddelade att en ny HH-analys gav grönt ljus för nästa steg. Mål: Politisk acceptans för en verklig planering av HH (och i det långa loppet Öresundsmetron). Problemet är att de läser resultaten av en ny nationell infrastrukturanalys som fan läser Bibeln, alltså att rapporten har en inbyggd accept. (Nej!)

Greater Copenhagen argumenterar i ett pressmeddelande att “infrastrukturanalysen ger en tydlig bild av omfattande fördelar i Öresundsregionen.” Men detta är inte en ny situation. Även 2019, till exempel, stod det i en rapport från Sweco på uppdrag av Region Skåne att ”2035 kommer Öresundsbron att vara uttömd. HH-anslutningen bör startas nu.” Den nya rapporten är alltså bara en av många med samma budskap.

Rapporten “Strategisk analys av en fast länk mellan Helsingör och Helsingborg” kom i januari från Trafikverket, Danska vägdirektoratet och Danska transport-, bygg- och bostadsverket. Men redan i februari meddelade Christiansborg dödsdomen. 

Enligt de ledande danska politikerna utanför Öresundsområdet motiverar ingenting optimismen, vilket ändå gör att den så kallade HH-gruppen fortsätter och expanderar med dyra kommunikationskonsulter, undersökningar etcetera. Optimism existerar varken i regeringspartiet Socialdemokratiet (S) eller deras stödparti Radikale Venstre (RV) eller i den borgerliga oppositionen bland liberaler och konservativa. Meddelandet är att tidpunkten är fel. 

Till exempel har transporttalesman Rasmus Helveg-Petersen (RV) ”inte lust att ta 14 miljarder kronor från andra projekt och lägga dem på en ny fast förbindelse till Sverige.” Den konservativa transporttalesmannen Niels Flemming Hansen dumpar också HH på grund av ekonomin. Transportminister Benny Engelbrecht (S) påpekar att regeringen inte är redo att tillkännage HH. Summa summarum: Glöm det! Det har inte ens hjälpt att Region Skånes ordförande, Carl Johan Sonesson (helst tillsammans med den svenska staten) kommer att garantera nödvändiga lån. 

Så har svenskarna hamnat i samma situation gentemot danskarna som danskarna hade mot tyskarna i ett decennium. Fehmarn var en dansk önskan. Danska staten garanterar nu hela ekonomin över Fehmarn, eftersom de danska fördelarna är störst. För Sverige är godstransport till Europa avgörande. Inte för Danmark. 

Med parallellen till Fehmarn har HH inte en chans förrän Sverige ansvarar för hela finansieringen och ägandet. Då måste Nordsjällands rika stadsdelar pressas för att acceptera nya motor- och järnvägsspår i trädgården. Även här finns en Fehmarn-parallell: civila tyska protester försenade Fehmarn, så första spadtaget togs först på nyårsdagen i år efter 25 års planering. Fehmarn skulle öppnas 2018. Nu blir det 2029.

Vad kan Sverige lära sig av parallellerna? Jo, kom med ett tydligt meddelande om svensk finansiering och svenskt ägande. Sedan oändligt med tålamod för danska protester.

Kort sagt: Under ett decennium har danskarna haft problem med att få tyskarnas godkännande av förbindelsen med Fehmarn. Nu är […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.

  • Hur svårt kan det vara med fredlig samlevnad?

    Idag, den 16 maj, är det Internationella dagen för fredlig samlevnad. Dagen är utsedd av FN. Efter Eurovision-veckan, som gett oss Malmöbor en påminnelse på nära håll om hur svårt det är med fredlig samlevnad, känns denna dag som en nyttig påminnelse.

  • Medtech-bolagen väljer bort Sverige

    Svensk medtech håller världsklass, men det är USA som först får ta del av vår innovation. Vi får nöja oss med gårdagens teknik. Jan Dahlqvist, riskkapitalist och programledare i podden Lejonkulan, gör en spaning.

  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Svårt att logga in? Kolla här

    Dessvärre hamnar många lösenordsmail i skäppostmappen. Kolla där om du inte hittar till ditt nya lösenord. Nu när du är […]

  • Så gör du en proffsig pitch

    Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.