söndag 29 september 2024

inloggad som

Roskildefestivalen välkomnar unga svenska entreprenörer

Roskilde Festival 2021 bjuder in unga svenska entreprenörer till att skapa och testa hållbara lösningar för festivalen och samhället. Tuborg Foundation har hittills donerat 7,5 miljoner kronor till ett cirkulärt laboratorium för att hjälpa 200 gröna koncept och produkter under de närmaste fem åren. 

200 unga entreprenörer kan alltså testa och utveckla innovativa gröna lösningar på Roskilde Festival och dess 130.000 besökare.

– Tuborgstiftelsens målgrupp är 16-30 år. Om det finns ett företag där en grundare är över 30, men andra är under så diskvalificerar det inte dem. Vi tittar på om företagen som helhet är unga, säger Mikkel Sander, programansvarig för Tuborg Foundation.

De efterfrågar cirkulära lösningar vilket inkluderar nya långlivade produkter eller nya modeller för rätten att använda en produkt. Lösningarna måste bidra till att halvera festivalens slöseri. Att svenskarna nu bjuds in beror på att vart åttonde festivaldeltagare kommer från utlandet – mestadels Sverige.

– Svenska entreprenörer kan också ansöka om att gå med om deras företag kan bidra till en mer hållbar festival och ett mer hållbart samhälle. Erfarenheten är att företagen får testa sina produkter eller koncept. Det har stort värde, men ger inga aktuella intäkter. Men om ett företag har intäkter från försäljning på festivalen är det okej, syftet är inte bara att delta, säger Mikkel Sander

Entreprenörerna kan så få kunskap samt professionellt nätverk med andra företag och investerare. Företag som Volt, som utvecklat en digitaliserad laddning av mobilbatterier, och Soundboks, som säljer mobila partihögtalare, har tidigare utvecklats på festivalen och är nu etablerade. Andra företag är sprungna från ett samarbete mellan festivalen och studenter från Danmarks tekniska universitet i projektet “Roskilde Festival – Powered by DTU Students.”

Dessutom har inkubatorer som Innovation Fund och Creative Business Network gjort sig tillgängliga på festivalen. Det cirkulära laboratoriet planeras trots pandemin, eftersom den danska vaccinationskampanjen förväntas avslutas samtidigt som festivalen börjar den 26 juni. Laboratoriets aktiviteter håller dock på hela året.

Keld Broksø

Roskilde Festival 2021 bjuder in unga svenska entreprenörer till att skapa och testa hållbara lösningar för festivalen och samhället. Tuborg […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.