torsdag 2 maj 2024

inloggad som

Skånska hörlurar gör succé i USA…

|  
|  

För en vecka sedan lanserade Earin tredje generationen av sina trådlösa hörlursnäckor. Recensenter i USA hyllar ljudkvalitén och komforten i lurarna som nu ska ta upp kampen mot Apple och andra jättar. 

– Första uppsättningen sålde slut direkt och vi har fått fantastisk respons från kunder och amerikanska techmedier som Cnet, Forbes och Engadget. Det ger ju ringar på vattnet, säger Earins vd Johan Lembre till Rapidus. 

Han tillträdde som vd på Earin för drygt åtta månader sedan efter 16 år som globalt ansvarig för affärsutveckling på Axis Communications i Lund. 

För cirka fem år sedan var Malmöbolaget först i världen med att lansera trådlösa in-ear-hörlurar eller snäckor. Efter ett par år slöt de ett avtal med amerikanska rapstjärnan Will.i.am, från gruppen Black Eyed Peas, och hans bolag I.am+. Avtalet avbröts dock senare och Malmöbolaget fick sadla om. Under tiden hade bland annat Apple, Bose och Beats by Dre hunnit släppa konkurrerande trådlösa lurar. 

– Vi bet ihop i drygt två år och hade fullt fokus på att utveckla tredje generationen för att återigen göra något unikt på marknaden. Det unika med den nya versionen är bland annat att de sitter i ytterörat. Vanligtvis har de ju en silikonpropp som trycks in i hörselgången, men vår design gör att de vilar bekvämare i örat. Det är också den minsta hörluren på marknaden, de har ingen antenntapp som hänger ner utan vi lyckades få in alla komponenter på en miniyta, säger Johan Lembre. 

Hörlurarna finns nu tillgängliga för beställning på Earins hemsida och ska snart lanseras i USA, bland annat på Amazon. Sedan tidigare finns en distributör i Japan som ska sälja dem både på nätet och i fysiska butiker. Nytt för tredje generationens lurar är att bolaget för första gången satsar på svenska marknaden. 

– Vi har tidigare inte lagt så mycket energi på Sverige men vårt mål är att vara ett etablerat premiummärke på hemmamarknaden när året är slut. Och vi ska komma tillbaka på kartan på våra fokusmarknader i USA och Japan, och bli ett av deras toppmärken igen. 

Emiliano Strauss

För en vecka sedan lanserade Earin tredje generationen av sina trådlösa hörlursnäckor. Recensenter i USA hyllar ljudkvalitén och komforten i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.