Det var konkurrens om spelutvecklare som fick Malmöbolaget Sharkmob att öppna ett kontor i London. Bolaget har dubblat antalet anställda det senaste året och släpper inom kort sitt första spel.
– Malmö har blivit en stor hub för spel, men det innebär också en stor konkurrens om arbetskraft. Istället för att lägga alla ägg i en korg här valde vi att etablera oss även i London som är Europas största spelhub, säger Martin Hultberg, medgrundare och kommunikationschef på Sharkmob.
Fortfarande är det Malmökontoret som är störst, med 200 anställda jämfört med drygt 15 i London. Sharkmob har nu tre projekt på gång och till sommaren utökar de sin verksamhet till Wallmans salonger där de ska använda ytan till fotogrammetri, en teknik som går ut på att fotografera objektet till datorn som renderar en modell av det. De fortsätter samtidigt att leta efter ny arbetskraft.
– Vi har inte satt en siffra utan följer projektens behov. I takt med att projekten blir större behövs nya typer av expertis. Allra främst går jakten på programmerare. Det är en eftertraktad resurs. Vi vill också hoppa på den nya versionen av Unrealmotorn, en av de största spelmotorerna, säger han.
För snart två år sedan blev Sharkmob uppköpta av den kinesiska speljätten Tencent.
Hur har det påverkat er?
– Vi väntar faktiskt fortfarande på den jättestora påverkan, men det har inte kommit utan vi har fortfarande kreativ frihet och stort lokalt självbestämmande. Men det har absolut lett till finansiell trygghet, det har möjliggjort en snabbare tillväxt än annars och att vi kan ha flera projekt på gång, säger Martin Hultberg.
Mette Carlbom