Elonroad inleder ett samarbete med Skellefteå Kraft genom att deras elväg ska vintertestas av energibolaget. Det är resultatet av att Lundaföretaget deltagit i en accelerator som Skellefteå Kraft arrangerade.
– Vi var två svenska bolag som deltog i acceleratorn och som skulle identifiera en ny teknik att testa i samarbete med Skellefteå Kraft. För vår del kom vi snabbt fram till att vi ville testa vår teknik i vinterklimat, eftersom Skåne har ont om den varan, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus till Rapidus.
Utrustningen förs upp till Skellefteå, där två tio meter långa strömförande skenor ska fräsas ned i marken. De värmeslingor som finns inbäddade i skenorna ska användas för att smälta snön. Dessutom ska det göras försök med att ploga snön ovanpå skenorna. Elonroad ska sedan samla in data och se vad som kan förbättras på vad Karin Ebbinghaus kallar en betaversion av nuvarande skenor.
Sedan en tid tillbaka pågår också pilotprojekt med DHL och Elonroad för samtal med andra aktörer för att testa tekniken.
– Elfordon kräver andra lösningar än bensin och diesel. Utöver laddning under färd har vi identifierat att eldrivna lastfordon har laddningen i fronten av fordonen, men backar mot lastkajen och behöver därför väldigt långa laddningssladdar för att ladda under lossningen. Då kunde det vara enklare med en skena i marken som fordonet kan ladda automatiskt med utan någon sladd, säger Karin Ebbinghaus.
Men nästa steg är nu att fylla på med pengar. Under första kvartalet är målet att ta in mellan 20 och 30 miljoner kronor.
– Under coronapandemin tar allting längre tid eftersom vi inte kan träffas, men vi har starka partners med oss och söker bara efter den sista pusselbiten, säger Karin Ebbinghaus.
Niclas Lindstrand