Hjärupbolaget Omotion har färdigställt prototypen av sin andra, uppgraderade eldrivna trehjuling. Grundaren Ola Svensson väntar nu på certifieringarna som krävs för att kunna börja marknadsföra Omotion 2 och köra den på vägarna.
– Det är rätt mycket som är nytt. Den har en helt ny ram, vi modifierade måtten för att göra den rymligare och få bättre komfort. Den har en kraftigare motor, bättre batteri, ny hjulsättning för bättre köregenskaper, säger han.
Första varianten såldes för cirka 130.000 kronor i några få exemplar innan pandemin satte stopp för en eventuell expandering. Nu går i stället den nya att förbeställa för 140.000 kronor. De ska i en första runda tillverka 20 exemplar av Omotion 2, som är tänkt att vara klar för vägarna till våren.
– Vi var på gång med en modell förra året och var på två mässor förra vintern. Men i våras, när vi insåg att det här året var mer eller mindre kört, så började vi utveckla en uppföljare. Det var några grejer vi visste att vi ville uppgradera, den var till exempel lite trång för väldigt långa personer, så vi bestämde oss för att lägga ner den och fokusera på den nya, säger Ola Svensson.
Förra sommaren tog Omotion emot sitt första externa kapital i form av två miljoner kronor. Samma hemliga investerare har nu satsat ytterligare 600.000 för att bolaget ska klara sig till lansering. Ola Svensson ser sig samtidigt om efter nya strategiska partners och framför allt någon som kan agera återförsäljare och servicepartner.
– Vi letar efter investerare som kan hjälpa oss affärsmässigt att ta nästa steg. Optimalt vore någon med kontakter och kunskap om fordonsindustrin, säger Ola Svensson.
Emiliano Strauss