torsdag 13 mars 2025

inloggad som

Pandemin stoppar studentbolagets pilot

|  
|  

Venture Lab-företaget SunFeeds har stött på patrull i utvecklingen av sin måltidsersättningskräm. Ett pilotprojekt i Malawi, där SunFeeds solrosbaserade nödhjälpsmat skulle ha testats under ett år, har fått ställas in på grund av den pågående covid-19-pandemin.

– Vi är på god väg att möta kraven för att bli klassificerade som akut hjälpmat, men tyvärr har vi inte kunnat testa produkten i massproduktionsskala, säger SunFeeds medgrundare och styrelseordförande Elsa Sjödahl.

SunFeeds har tagit fram ett alternativ till den näringsrika jordnötsbaserade pasta som ges som akuthjälp till undernärda barn i svältdrabbade regioner. I dag finns endast en produkt, Plumpy’nut tillverkad av franska Nutriset, som är klassificerad av FN:s livsmedels- och jordbrukarorganisation FAO som ett terapeutiskt livsmedel.

– Fördelen är att solroskärnor har liknande näringsinnehåll men en helt annan smakprofil. Många barn har svårt att acceptera jordnötssmaken och därför har FN utlyst en efterfrågan på nya alternativ. Indexpriset på solroskärnor är dessutom lägre än för jordnötter, men det krävs stora volymer för att pressa priset, säger Elsa Sjödahl.

I dag tittar SunFeeds på möjligheterna att samarbeta med livsmedelsföretag i Skåne, med förhoppningen att outsourca tillverkningen till redan etablerade tillverkare i områden som ofta drabbas av hungersnöd.

– Proteinfattig mat är ett stort problem i östra Afrika. Majsgröt, som är rikt på kolhydrater men inte innehåller så mycket protein, äts i stor utsträckning. En proteinrik produkt skulle göra skillnad, säger Elsa Sjödahl.

Produktutvecklingen sker i samarbete med Balsgård Foodtech och har än så länge finansierats av verifieringsmedel från Lunds universitet. SunFeeds drivs av grundarna Elsa Sjödahl och Iris Bjerkén som båda är studenter vid Lunds universitet. Vid Rapidus 20-årsfest i januari utsågs de till årets Coest-stipendiater.

Sara Nkwe Assarsson

Venture Lab-företaget SunFeeds har stött på patrull i utvecklingen av sin måltidsersättningskräm. Ett pilotprojekt i Malawi, där SunFeeds solrosbaserade nödhjälpsmat […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Fomo-effekt gav Re:meat övertecknad runda

    Investerarintresset var stort när köttodlingsbolaget Re:meat sökte nya pengar. Nu ska Sveriges första ”köttbryggeri” byggas i Lund.

  • Genombrott för spisbolaget

    Emerging Cooking Solutions, som arbetar för klimat- och hälsovänligare matlagning i Afrika får efter 14 år in sin första stora finansering. — Det har varit en sinnessjuk uthållighet, säger grundaren Per Löfberg.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.