fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skräddarsydd öl lanseras på nätet

Skelderwikens Brygghus i Ängelholm vill digitalisera ölbranschen och lanserar möjligheten att beställa sin egen ölsort med personliga etiketter direkt på nätet. Företaget gör nu en nyemission för att utveckla den digitala plattformen MyBeerify och marknadsföra tjänsten internationellt.

– Branschen är väldigt traditionell, man jobbar med manuella processer och försäljning. Med vår bakgrund inom IT ser vi en möjlighet att digitalisera ölbranschen. Fokus har legat på storkunder, men det stora jobbet är att guida kunden genom processen. Med en digital plattform kan den automatiseras tillräckligt för att leverera till olika företagsevent men även till en hemmafest, säger Olof Christensson, vd för Skelderwikens Brygghus.

Han är även vice VD på IXX IT-Partner som han äger och driver tillsammans med sina två bröder och sin mamma, grundaren Monika Christensson. Hon är också aktiv i Skelderwikens Brygghus och styrelseordförande i Ängelholms Näringsliv. Den digitala plattformen MyBeerify finns ute hos pilotanvändare nu och ska lanseras brett i Sverige under nästa år. Här sker dock all försäljning av starköl förstås genom Systembolaget.

– 2022 planerar vi att ansluta våra första samarbeten med bryggerier i andra länder. MyBeerify ska fungera  som ett franchisekoncept med flera mikrobryggerier på lokala marknader som levererar till sina kunder. Då får man en klimatsmart lösning för transporter och kan handla lokalt på en digital plattform, säger Olof Christensson.

Bland kunderna som redan beställt sin egendesignade öl märks Koenigsegg, Rögle och Norrvikens Trädgårdar. För en helt egen öl, inklusive att bestämma smaken, är det dock även i fortsättningen större volymer som gäller.

– Kunden kan välja mellan sju olika sorter, men för en egen bryggning när man vill ha sin egen speciella smak så pratar vi om större volymer. Vi har i vår färdplan för MyBeerify att erbjuda egen bryggning på ett digitalt sätt och där vi ska göra detta möjligt även för mindre volymer. Först kommer vi att erbjuda detta till våra blivande delägare, säger Olof Christensson.

Niclas Lindstrand

Skelderwikens Brygghus i Ängelholm vill digitalisera ölbranschen och lanserar möjligheten att beställa sin egen ölsort med personliga etiketter direkt på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.