onsdag 11 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skräddarsydd öl lanseras på nätet

Skelderwikens Brygghus i Ängelholm vill digitalisera ölbranschen och lanserar möjligheten att beställa sin egen ölsort med personliga etiketter direkt på nätet. Företaget gör nu en nyemission för att utveckla den digitala plattformen MyBeerify och marknadsföra tjänsten internationellt.

– Branschen är väldigt traditionell, man jobbar med manuella processer och försäljning. Med vår bakgrund inom IT ser vi en möjlighet att digitalisera ölbranschen. Fokus har legat på storkunder, men det stora jobbet är att guida kunden genom processen. Med en digital plattform kan den automatiseras tillräckligt för att leverera till olika företagsevent men även till en hemmafest, säger Olof Christensson, vd för Skelderwikens Brygghus.

Han är även vice VD på IXX IT-Partner som han äger och driver tillsammans med sina två bröder och sin mamma, grundaren Monika Christensson. Hon är också aktiv i Skelderwikens Brygghus och styrelseordförande i Ängelholms Näringsliv. Den digitala plattformen MyBeerify finns ute hos pilotanvändare nu och ska lanseras brett i Sverige under nästa år. Här sker dock all försäljning av starköl förstås genom Systembolaget.

– 2022 planerar vi att ansluta våra första samarbeten med bryggerier i andra länder. MyBeerify ska fungera  som ett franchisekoncept med flera mikrobryggerier på lokala marknader som levererar till sina kunder. Då får man en klimatsmart lösning för transporter och kan handla lokalt på en digital plattform, säger Olof Christensson.

Bland kunderna som redan beställt sin egendesignade öl märks Koenigsegg, Rögle och Norrvikens Trädgårdar. För en helt egen öl, inklusive att bestämma smaken, är det dock även i fortsättningen större volymer som gäller.

– Kunden kan välja mellan sju olika sorter, men för en egen bryggning när man vill ha sin egen speciella smak så pratar vi om större volymer. Vi har i vår färdplan för MyBeerify att erbjuda egen bryggning på ett digitalt sätt och där vi ska göra detta möjligt även för mindre volymer. Först kommer vi att erbjuda detta till våra blivande delägare, säger Olof Christensson.

Niclas Lindstrand

Skelderwikens Brygghus i Ängelholm vill digitalisera ölbranschen och lanserar möjligheten att beställa sin egen ölsort med personliga etiketter direkt på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Aktietips inför sommaren

    Skånska aktier har som vanlig haft svårt att glädja sina ägare det senaste året. Det har varit många genomklappningar, men innebär det att det finns lågprisfynd att göra nu? Rapidus har tagit en koll på vad proffsen gör i vår region.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • Nu blir vi bättre

    Kära prenumerant. På torsdag, den 12 juni, kommer vi ändra vårt inloggningssystem. Det gör vi för att förbättra vår service för dig. Här förklarar vi steg för steg vad du behöver göra på torsdag.


  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.