söndag 19 maj 2024

inloggad som

Skräddarsydd öl lanseras på nätet

Skelderwikens Brygghus i Ängelholm vill digitalisera ölbranschen och lanserar möjligheten att beställa sin egen ölsort med personliga etiketter direkt på nätet. Företaget gör nu en nyemission för att utveckla den digitala plattformen MyBeerify och marknadsföra tjänsten internationellt.

– Branschen är väldigt traditionell, man jobbar med manuella processer och försäljning. Med vår bakgrund inom IT ser vi en möjlighet att digitalisera ölbranschen. Fokus har legat på storkunder, men det stora jobbet är att guida kunden genom processen. Med en digital plattform kan den automatiseras tillräckligt för att leverera till olika företagsevent men även till en hemmafest, säger Olof Christensson, vd för Skelderwikens Brygghus.

Han är även vice VD på IXX IT-Partner som han äger och driver tillsammans med sina två bröder och sin mamma, grundaren Monika Christensson. Hon är också aktiv i Skelderwikens Brygghus och styrelseordförande i Ängelholms Näringsliv. Den digitala plattformen MyBeerify finns ute hos pilotanvändare nu och ska lanseras brett i Sverige under nästa år. Här sker dock all försäljning av starköl förstås genom Systembolaget.

– 2022 planerar vi att ansluta våra första samarbeten med bryggerier i andra länder. MyBeerify ska fungera  som ett franchisekoncept med flera mikrobryggerier på lokala marknader som levererar till sina kunder. Då får man en klimatsmart lösning för transporter och kan handla lokalt på en digital plattform, säger Olof Christensson.

Bland kunderna som redan beställt sin egendesignade öl märks Koenigsegg, Rögle och Norrvikens Trädgårdar. För en helt egen öl, inklusive att bestämma smaken, är det dock även i fortsättningen större volymer som gäller.

– Kunden kan välja mellan sju olika sorter, men för en egen bryggning när man vill ha sin egen speciella smak så pratar vi om större volymer. Vi har i vår färdplan för MyBeerify att erbjuda egen bryggning på ett digitalt sätt och där vi ska göra detta möjligt även för mindre volymer. Först kommer vi att erbjuda detta till våra blivande delägare, säger Olof Christensson.

Niclas Lindstrand

Skelderwikens Brygghus i Ängelholm vill digitalisera ölbranschen och lanserar möjligheten att beställa sin egen ölsort med personliga etiketter direkt på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Laserprecision i Lejonkulan

    Nu släpper vi veckans avsnitt av podden Lejonkulan som gästas av laserexperten och Beamonics vd Can Xu. Han har bakgrund […]