Efter bara ett par dagar hade Akribian, före detta Scientific EdTech, klarat den lilla privata finansieringskampanjen de startat på Kickstarter. Mer än pengarna är de anmälda testspelarna värda för bolaget.
– Vi har redan börjat få feedback från testanvändarna som kommer att hjälpa oss med branding bland annat. Några barn har dessutom testat spelet och första banan som handlar om likhetstecknet. Om ungefär en fjärdedel av barnen kunde frågorna om det innan de spelat, klarade alla barn frågorna efter de spelat, säger psykologen Martin Hassler Hallstedt, vars KBT-forskning spelet bygger på.
En insats på Kickstarter ger finansiärerna en årsprenumeration på spelet som nu är lanserat i en beta-version. Med en något större satsning kunde man dessutom få vara med och namnge karaktärerna i spelet, men de abonnemangen sålde slut direkt. En av dem som hann med är Lunds universitets innovationschef Linus Wiebe.
– Det är ett väldigt roligt projekt. Jag tänkte på mina döttrar och ville döpa en karaktär efter dem, med en kombination av deras namn, säger han.
I takt med att Akribian får in feedback om spelet ska det justeras inför den planerade breda lanseringen, som kommer ske i Sverige och Storbritannien i början av nästa år.
Emiliano Strauss