lördag 1 februari 2025

inloggad som

Analys: Dags att rädda kulturlivet

Kort sagt: Coronan har i stort sett kvävt kulturlivet. Det räcker inte längre med konstgjord andning i form av statliga stödpaket. Näringslivet håller på att vakna upp – regionens kultur och näringsliv är förutsättningar för varandra. Dansk Erhverv tar täten och väntar nu på resten av näringslivet.

Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör

Arbetsgivarorganisationen Dansk Erhverv fick tillväxtfilosoferna att spärra upp ögonen när de i september fick något så icke-affärsmässigt som en museidirektör i styrelsen. Med Ulla Tofte från sjöfartsmuseet i Helsingør säkrade för första gången en museichefs plats i styrelsen. Dansk Erhverv har under coronapandemin fått flera medlemmar från kulturbranschen.

Kanske hjälper det att deras nuvarande vd Brian Mikkelsen, tidigare dansk kulturminister, är väl bekantad med kulturlivet. Han understryker att Dansk Erhverv ser kultur och näringsliv som förutsättningar för varandra. De har upprättat ett kulturnätverk som samlar kunskap om kulturbranschen och bidrar till politiskt lobbyarbete för den.

Man kan kanske pressa den danska socialdemokratin, vars kulturminister Joy Mogensen ännu inte bidragit till någon krislösning. Problemet är att Dansk Erhvervs upptäckt av kultur som tillväxtbärare står helt ensam. Det finns helt enkelt förbisedda tillväxtparametrar i ett lopp mellan näringsliv och kultur. Det handlar om balans mellan arbete och privatliv – alltså att anställda i närområdet får upplevelser som gör livet mer intressant och därmed mer produktivt.

Detta leder oss vidare till rekrytering, där just kultur (och skandinavisk livsstil) nämns i undersökningar som avgörande för att regionen ska locka högutbildad arbetskraft – även från utlandet. Slutligen handlar det om näringslivets profilering, som genom att sponsra kulturevenemang får ett mycket mer intressant och brett tilltalande varumärke än i annan enkel reklam.

Exempel kan nämnas som Tuborg som sponsrar Roskilde Festival, Mærsk som sponsrat hela Köpenhamns Opera och Carlsberg, som har etablerat och fortsätter stötta det fantastiska museet Glyptoteket i Köpenhamn. Slutligen Statens Museum for Kunst i Köpenhamn, som har många års erfarenhet av sponsoravtal som enligt museet ”skapar värde för det enskilda företaget såväl som för museet.” Vi ska alltså inte uppfinna något nytt.

Allt handlar om att corona gjort det nödvändigt för företag att delta i mycket mer kulturevenemang än förr. Också tvärs över sundet. Bara det faktum att 21 procent av svenska musiker lämnat branschen eller överväger att göra det, enligt SVT Nyheter, visar att en räddningsaktion behövs. Inte bara för varumärkesbyggandet via kultur, utan också för att kulturlivet skapar affärsnätverk på nya ställen. Både Roskilde och heavy metal-festivalen Copenhell hade fram till 2019 riktade näringslivsevent för företag, kunder och kontakter. Att gå på en konsert (eller match) är inte bara ett nöje. Nu är det också ett nätverkande. Av samma anledning har näringslivsföreningar skjutit upp som svampar ur jorden i alla större sportklubbar.

Ja, delar av näringslivet kämpar nu för sin överlevnad, men det gäller långt ifrån alla. Det finns utrymme att prioritera kulturen. Den är för svår att bygga upp igen om den försvinner. Vi måste därför också dra nytta av goda kontakter över sundet – som de många danska kulturcheferna i Sydsverige:

Kitte Wagner är chef för Malmö Stadsteater. Maria Frej är chef för konserthuset Malmö Live. Kirse Junge-Stevnsborg är chef på Malmö Konstmuseum. Ditte Maria Bjerg är rektor på Teaterhögskolan. Gitte Grønfeld Wille är chef för kulturförvaltningen i Region Skåne och Michael Bojesen är chef för Malmö Opera. Kom inte och säg att det är omöjligt med kulturkontakter över sundet när näringslivet måste hjälpa till att rädda kulturlivet – i slutändan för att rädda sig självt.

Kort sagt: Coronan har i stort sett kvävt kulturlivet. Det räcker inte längre med konstgjord andning i form av statliga […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus stänger fond med EU-pengar

    Serieentreprenören och Lundaprofilen Christer Fåhraeus stänger sin investeringsfond FSG 2 med en rejäl dos EU-pengar i kassan. Så här mycket har fonden nu att investera.

  • Enoramas kassa sinar

    Nikotinbolaget Enorama Pharma i Malmö behöver pengar och genomför en företrädesemission på 35 miljoner kronor. Pengarna kommer dock inte räcka ens ett år.

  • Joel Eklunds ryggsäcksbolag på rätt väg

    USWE Sports, där Tepe-ägaren Joel Eklund är huvudägare, fortsätter sitt återtåg efter en rad förlustår. Arjo som nyligen sparkade sin vd levererar viss förbättring. Nexam Chemical tappar. Detta är torsdagens kvartalsrapporter.


  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.