lördag 4 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Analys: Dags att rädda kulturlivet

Kort sagt: Coronan har i stort sett kvävt kulturlivet. Det räcker inte längre med konstgjord andning i form av statliga stödpaket. Näringslivet håller på att vakna upp – regionens kultur och näringsliv är förutsättningar för varandra. Dansk Erhverv tar täten och väntar nu på resten av näringslivet.

Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör

Arbetsgivarorganisationen Dansk Erhverv fick tillväxtfilosoferna att spärra upp ögonen när de i september fick något så icke-affärsmässigt som en museidirektör i styrelsen. Med Ulla Tofte från sjöfartsmuseet i Helsingør säkrade för första gången en museichefs plats i styrelsen. Dansk Erhverv har under coronapandemin fått flera medlemmar från kulturbranschen.

Kanske hjälper det att deras nuvarande vd Brian Mikkelsen, tidigare dansk kulturminister, är väl bekantad med kulturlivet. Han understryker att Dansk Erhverv ser kultur och näringsliv som förutsättningar för varandra. De har upprättat ett kulturnätverk som samlar kunskap om kulturbranschen och bidrar till politiskt lobbyarbete för den.

Man kan kanske pressa den danska socialdemokratin, vars kulturminister Joy Mogensen ännu inte bidragit till någon krislösning. Problemet är att Dansk Erhvervs upptäckt av kultur som tillväxtbärare står helt ensam. Det finns helt enkelt förbisedda tillväxtparametrar i ett lopp mellan näringsliv och kultur. Det handlar om balans mellan arbete och privatliv – alltså att anställda i närområdet får upplevelser som gör livet mer intressant och därmed mer produktivt.

Detta leder oss vidare till rekrytering, där just kultur (och skandinavisk livsstil) nämns i undersökningar som avgörande för att regionen ska locka högutbildad arbetskraft – även från utlandet. Slutligen handlar det om näringslivets profilering, som genom att sponsra kulturevenemang får ett mycket mer intressant och brett tilltalande varumärke än i annan enkel reklam.

Exempel kan nämnas som Tuborg som sponsrar Roskilde Festival, Mærsk som sponsrat hela Köpenhamns Opera och Carlsberg, som har etablerat och fortsätter stötta det fantastiska museet Glyptoteket i Köpenhamn. Slutligen Statens Museum for Kunst i Köpenhamn, som har många års erfarenhet av sponsoravtal som enligt museet ”skapar värde för det enskilda företaget såväl som för museet.” Vi ska alltså inte uppfinna något nytt.

Allt handlar om att corona gjort det nödvändigt för företag att delta i mycket mer kulturevenemang än förr. Också tvärs över sundet. Bara det faktum att 21 procent av svenska musiker lämnat branschen eller överväger att göra det, enligt SVT Nyheter, visar att en räddningsaktion behövs. Inte bara för varumärkesbyggandet via kultur, utan också för att kulturlivet skapar affärsnätverk på nya ställen. Både Roskilde och heavy metal-festivalen Copenhell hade fram till 2019 riktade näringslivsevent för företag, kunder och kontakter. Att gå på en konsert (eller match) är inte bara ett nöje. Nu är det också ett nätverkande. Av samma anledning har näringslivsföreningar skjutit upp som svampar ur jorden i alla större sportklubbar.

Ja, delar av näringslivet kämpar nu för sin överlevnad, men det gäller långt ifrån alla. Det finns utrymme att prioritera kulturen. Den är för svår att bygga upp igen om den försvinner. Vi måste därför också dra nytta av goda kontakter över sundet – som de många danska kulturcheferna i Sydsverige:

Kitte Wagner är chef för Malmö Stadsteater. Maria Frej är chef för konserthuset Malmö Live. Kirse Junge-Stevnsborg är chef på Malmö Konstmuseum. Ditte Maria Bjerg är rektor på Teaterhögskolan. Gitte Grønfeld Wille är chef för kulturförvaltningen i Region Skåne och Michael Bojesen är chef för Malmö Opera. Kom inte och säg att det är omöjligt med kulturkontakter över sundet när näringslivet måste hjälpa till att rädda kulturlivet – i slutändan för att rädda sig självt.

Kort sagt: Coronan har i stort sett kvävt kulturlivet. Det räcker inte längre med konstgjord andning i form av statliga […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Lund – staden där emissioner blev en industri

    Kommer vi i framtiden att tala om Lund som staden där nobelprisvinnande innovationer fick vingar – eller där emissionerna blev en egen industri? Det frågar sig Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Investeringar över bron – tänk på det här

    Den som letar riskkapital på andra sidan Öresund gör klokt i att förstå skillnaderna mellan Stockholm och Köpenhamn. Rapidus delägare Jan Dahlqvist delar ett par erfarenheter efter 25 år i riskkapitalbranschen på båda sidor.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.