torsdag 17 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Digitala framsteg för Hypergene

|  
|  

Efter en osäker start på våren hämtade sig Hypergene och digitaliserade större delar av sin verksamhet. Nu slår bolaget rekord i nyförsäljning och lanserar ett partnersamarbete med TietoEvry.

– I början märkte vi av covid-19 som alla andra, marknaden avstannade. Sen valde vi att genom en väldigt hög aktivitet- och utvecklingstakt möta marknadens nya behov. Nära maj märkte att vi fått ett bra gensvar från marknaden, att vi faktiskt gör fler digitala affärer – alltså helt digitalt utan att träffa kunderna fysiskt – och även helt digitala leveranser. Vi tvingades testa olika vägar som vi tidigare kanske hade förutfattade meningar om som visade sig funka bättre än vi trodde och gjorde både våra affärs- och leveransprocesser mer effektiva, säger marknadschef Robin Askelöf.

Hypergene har utvecklar molnbaserade lösningar för beslutsstöd, finansiell planering och uppföljning. Årets uppdaterade prognos pekar på att bolaget 2020 kommer landa på 30 procent högre nyförsäljning än 2019, men med ungefär samma omsättning. Några exempel på nya kunder är Lomma kommun, Malmö universitet, Mio och Skandia Fastigheter. En del av nyförsäljningen kommer från Hypergenes satsning i Norge som börjar bära frukt.

– Vår satsning på norska marknaden börjar ge allt fler affärer. Samtidigt har vi också flera partnersamarbeten som är nya för året, bland annat inom riskhantering med PwC Sverige. Vi har också ett samarbete med TietoEvry som tar in Hypergene inom ramen för det de säljer till kommuner, där vi bidrar med vassare analysmöjligheter för hemtjänsten. Det är väldigt nischat vilket är lite speciellt för oss, en rolig start på det samarbetet, säger Robin Askelöf.

Emiliano Strauss

Efter en osäker start på våren hämtade sig Hypergene och digitaliserade större delar av sin verksamhet. Nu slår bolaget rekord […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.