söndag 25 februari 2024

inloggad som

Flowin får skjuts av fotbollsstjärnor i karantän

|  
|  

Flowins största kundsegment försvann när majoriteten av värdens gym stängde ner – och stoppade inköp – för få bukt på pandemin. Det tvingade bolaget att accelerera marknadsföringen mot privatpersoner och hemmaträning. En del fick de gratis av tre franska landslagsmän och VM-guldmedaljörer i fotboll: Adrien Rabiot, Juventus, Samuel Umtiti, FC Barcelona, och Presnel Kimpembe, PSG.

– De hörde av sig via Instagram och undrade om inte vi kunde skicka några träningsplattor till dem i Frankrike, jag antar att de var där i karantän. Sen taggade de oss videoklipp på när de tränar med Flowin och det ger såklart ringar på vattnet, säger Glenn Håkansson, Flowins medgrundare och vd.

Malmöbolagets patenterade träningsplatta utnyttjar friktionskraft och har etablerat sig inom proffsidrotten. En stor del av de europeiska storklubbarna i fotboll – som Barcelona, Liverpool och Juventus – använder till exempel plattan och likaså lagen i NHL och NBA. Det har hänt tidigare att kända klubbar och proffs gett bolaget gratis reklam, exempelvis Zlatan Ibrahimovic, japanska klättraren Miho Nanoka och Real Madrid.

De senaste åren har varit tuffa för Flowin som bland annat drabbades av problem med produktionen. Enligt Glenn Håkansson hade bolaget börjat repa sig när pandemin kom. Men nu säger han att siffrorna börjar peka uppåt, första halvåret var 50 procent högre än föregående och hittills går bolaget mot ett vinstår – efter två raka förlustår.

– Det är riktigt skönt att det har börjat vända. Vi har kämpat hårt, inte minst efter att vi fick flytta hem produktionen. Nu har vi hittat en bra partner i Sverige som vi kan lägga över allt fler av produktionsleden på så vi kan skala upp när det behövs, säger Glenn Håkansson.

Emiliano Strauss

Flowins största kundsegment försvann när majoriteten av värdens gym stängde ner – och stoppade inköp – för få bukt på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.