lördag 23 november 2024

inloggad som

Flowin får skjuts av fotbollsstjärnor i karantän

|  
|  

Flowins största kundsegment försvann när majoriteten av värdens gym stängde ner – och stoppade inköp – för få bukt på pandemin. Det tvingade bolaget att accelerera marknadsföringen mot privatpersoner och hemmaträning. En del fick de gratis av tre franska landslagsmän och VM-guldmedaljörer i fotboll: Adrien Rabiot, Juventus, Samuel Umtiti, FC Barcelona, och Presnel Kimpembe, PSG.

– De hörde av sig via Instagram och undrade om inte vi kunde skicka några träningsplattor till dem i Frankrike, jag antar att de var där i karantän. Sen taggade de oss videoklipp på när de tränar med Flowin och det ger såklart ringar på vattnet, säger Glenn Håkansson, Flowins medgrundare och vd.

Malmöbolagets patenterade träningsplatta utnyttjar friktionskraft och har etablerat sig inom proffsidrotten. En stor del av de europeiska storklubbarna i fotboll – som Barcelona, Liverpool och Juventus – använder till exempel plattan och likaså lagen i NHL och NBA. Det har hänt tidigare att kända klubbar och proffs gett bolaget gratis reklam, exempelvis Zlatan Ibrahimovic, japanska klättraren Miho Nanoka och Real Madrid.

De senaste åren har varit tuffa för Flowin som bland annat drabbades av problem med produktionen. Enligt Glenn Håkansson hade bolaget börjat repa sig när pandemin kom. Men nu säger han att siffrorna börjar peka uppåt, första halvåret var 50 procent högre än föregående och hittills går bolaget mot ett vinstår – efter två raka förlustår.

– Det är riktigt skönt att det har börjat vända. Vi har kämpat hårt, inte minst efter att vi fick flytta hem produktionen. Nu har vi hittat en bra partner i Sverige som vi kan lägga över allt fler av produktionsleden på så vi kan skala upp när det behövs, säger Glenn Håkansson.

Emiliano Strauss

Flowins största kundsegment försvann när majoriteten av värdens gym stängde ner – och stoppade inköp – för få bukt på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.