Flowins största kundsegment försvann när majoriteten av värdens gym stängde ner – och stoppade inköp – för få bukt på pandemin. Det tvingade bolaget att accelerera marknadsföringen mot privatpersoner och hemmaträning. En del fick de gratis av tre franska landslagsmän och VM-guldmedaljörer i fotboll: Adrien Rabiot, Juventus, Samuel Umtiti, FC Barcelona, och Presnel Kimpembe, PSG.
– De hörde av sig via Instagram och undrade om inte vi kunde skicka några träningsplattor till dem i Frankrike, jag antar att de var där i karantän. Sen taggade de oss videoklipp på när de tränar med Flowin och det ger såklart ringar på vattnet, säger Glenn Håkansson, Flowins medgrundare och vd.
Malmöbolagets patenterade träningsplatta utnyttjar friktionskraft och har etablerat sig inom proffsidrotten. En stor del av de europeiska storklubbarna i fotboll – som Barcelona, Liverpool och Juventus – använder till exempel plattan och likaså lagen i NHL och NBA. Det har hänt tidigare att kända klubbar och proffs gett bolaget gratis reklam, exempelvis Zlatan Ibrahimovic, japanska klättraren Miho Nanoka och Real Madrid.
De senaste åren har varit tuffa för Flowin som bland annat drabbades av problem med produktionen. Enligt Glenn Håkansson hade bolaget börjat repa sig när pandemin kom. Men nu säger han att siffrorna börjar peka uppåt, första halvåret var 50 procent högre än föregående och hittills går bolaget mot ett vinstår – efter två raka förlustår.
– Det är riktigt skönt att det har börjat vända. Vi har kämpat hårt, inte minst efter att vi fick flytta hem produktionen. Nu har vi hittat en bra partner i Sverige som vi kan lägga över allt fler av produktionsleden på så vi kan skala upp när det behövs, säger Glenn Håkansson.
Emiliano Strauss