onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Enzymatica lanserar i 19 nya europeiska länder

|  
|  

Enzymatica utökar sitt avtal med tyska partnern Stada, som nu ska lansera Lundabolagets munspray mot förkylningar i fler europeiska länder. Stora lanseringar väntar även i Asien, samtidigt som bolaget undersöker möjligheten att kliniskt testa sprayen Coldzyme mot SARS-CoV-2.

– Vi har gjort en in-vitro-studie på Coldzyme och SARS-CoV-2, viruset som orsaker covid-19. Vi har fått mycket goda resultat som visar att ColdZyme deaktiverar SARS-CoV-2 med över 98 procent. Nu tittar vi på om vi ska gå vidare med kliniska prövningar, hur en sådan skulle designas, vad det skulle kosta och vilka samarbetspartners vi kan få med oss, säger Carl-Johan Wachtmeister, kommunikationschef på Enzymatica.

In vitro-studier genomförs i labb och ger indikationer snarare än bevisar klinisk effekt på människor. Enzymatica har även tidigare gjort sådana studier på virus i coronafamiljen – om än från en annan undergrupp än SARS-CoV-2 – som följts upp av lyckade kliniska tester. Senast i måndags publicerades statistiskt signifikanta resultat från en placebokontrollerad studie i Tyskland.

Hittills i år har Enzymaticas omsättning mer än fördubblats, jämfört med första halvåret 2019, då den landade på knappt 20 miljoner kronor. Bolagets spray säljs i dag på över 10 marknader, bland annat i Skandinavien, Storbritannien, Spanien, Hong Kong och Sydafrika.

Nu i höst väntar lansering i 19 nya europeiska länder, varav huvuddelen är östeuropeiska marknader, men även ytterligare några västeuropeiska. 2021 är planen att lansera i Japan och tidigare i år landade Enzymatica dessutom ett avtal med ett dotterbolag till jätten Shanghai Pharma. Från och med den planerade lanseringen i Kina år 2022 ska avtalet generera över 90 miljoner kronor för Lundabolaget under de fem första åren.

– Det är bra tider för bolaget och framtiden ser väldigt ljus ut, säger Carl-Johan Wachtmeister.

Emiliano Strauss

Enzymatica utökar sitt avtal med tyska partnern Stada, som nu ska lansera Lundabolagets munspray mot förkylningar i fler europeiska länder. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.