Malmöbolaget Audiodo har fått en ny partner, kanadensiska PSB Speakers, som ska använda Audiodos mjukvara för personligt ljud i sina kommande hörlurar. Sedan tidigare har Audiodo ett liknande avtal med amerikanska Skullcandy.
– PSB är ett varumärke som är mer inriktat mot audiofiler, så vi är väldigt nöjda med kvalitetsstämpeln det innebär för vår lösning. Just nu ligger vårt fokus på just hörlurar, men vår teknik fungerar även i högtalare, datorer, tv-apparater, bilar mm , säger Audiodos vd Jenny Strömberg till Rapidus.
Företaget fortsätter att leta efter fler tillverkare som kan vilja använda tekniken för att personalisera ljudet. När coronapandemin förhindrade alla resor skulle Jenny Strömberg precis till Kina för möten. Nu får de kontakterna i stället skötas via partners, liksom i Sydkorea och Japan.
– De kan inte heller resa, men de kan språket och kulturen. Våra kunder har försenat sina projekt som skulle lanseras i år, de kommer i stället under andra kvartalet 2021, så det påverkar kassaflödet negativt. Men vi tog in pengar i januari och har flyttat om i budgeten, säger Jenny Strömberg.
Trots tiderna har Audiodo gjort fyra nyanställningar under våren. Två personer har rekryterats till marknadssidan, liksom en utvecklare och en doktor i signalbehandling. Nu ska en produktchef anställas och ett par utvecklare till. Och förhoppningen är att inom kort teckna avtal med fler tillverkare, särskilt i Asien
– Vi hoppas att PSB-avtalet ska övertyga andra hörlursvarumärken om att vår teknik är trovärdig. Vi är en global spelare redan i dag och vi har kommit ganska långt tillsammans med vår partner i Japan, säger Jenny Strömberg.
Niclas Lindstrand