torsdag 3 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Audiodo tecknar avtal med PSB Speakers

|  
|  

Malmöbolaget Audiodo har fått en ny partner, kanadensiska PSB Speakers, som ska använda Audiodos mjukvara för personligt ljud i sina kommande hörlurar. Sedan tidigare har Audiodo ett liknande avtal med amerikanska Skullcandy.

– PSB är ett varumärke som är mer inriktat mot audiofiler, så vi är väldigt nöjda med kvalitetsstämpeln det innebär för vår lösning. Just nu ligger vårt fokus på just hörlurar, men vår teknik fungerar även i högtalare, datorer, tv-apparater, bilar mm , säger Audiodos vd Jenny Strömberg till Rapidus.

Företaget fortsätter att leta efter fler tillverkare som kan vilja använda tekniken för att personalisera ljudet. När coronapandemin förhindrade alla resor skulle Jenny Strömberg precis till Kina för möten. Nu får de kontakterna i stället skötas via partners, liksom i Sydkorea och Japan.

– De kan inte heller resa, men de kan språket och kulturen. Våra kunder har försenat sina projekt som skulle lanseras i år, de kommer i stället under andra kvartalet 2021, så det påverkar kassaflödet negativt. Men vi tog in pengar i januari och har flyttat om i budgeten, säger Jenny Strömberg.

Trots tiderna har Audiodo gjort fyra nyanställningar under våren. Två personer har rekryterats till marknadssidan, liksom en utvecklare och en doktor i signalbehandling. Nu ska en produktchef anställas och ett par utvecklare till. Och förhoppningen är att inom kort teckna avtal med fler tillverkare, särskilt i Asien

– Vi hoppas att PSB-avtalet ska övertyga andra hörlursvarumärken om att vår teknik är trovärdig. Vi är en global spelare redan i dag och vi har kommit ganska långt tillsammans med vår partner i Japan, säger Jenny Strömberg.

Niclas Lindstrand

Malmöbolaget Audiodo har fått en ny partner, kanadensiska PSB Speakers, som ska använda Audiodos mjukvara för personligt ljud i sina […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.