onsdag 29 maj 2024

inloggad som

Åkerlund & Rausing blir AR Packaging

Förpackningsjätten Åkerlund & Rausing, med huvudkontor i Lund, byter namn efter nästan 100 år. I stället för att använda sju separata varumärken samlas de alla nu under det nya namnet AR Packaging.

– Vi slår ihop alla varumärken för att förenkla för kunden att få tillgång till allihop. Dessutom är AR självklart ett bättre namn för ett stort, internationellt företag, säger marknads- och kommunikationschefen Ingrid Lidbäck till Rapidus.

Företaget grundades 1929 och har nu en omsättning runt 10 miljarder kronor och 5.500 anställda. Under åren har flera andra företag köpts upp, vilket gjort att varumärkena blivit fler och fler.

– Att sprida ut marknadskännedomen för varumärkena har gjort det svårare för kunden, säger Ingrid Lidbäck.

Namnbytet sker när företaget växer snabbt, bland annat på grund av coronakrisens ökning av efterfrågan på vissa sorters förpackningar.

–Totalt sett har detta halvår varit väldigt annorlunda, men försäljningsmässigt väldigt bra. Vi såg en tydlig ökning på frysförpackningar och vissa hygienprodukter, medan förpackningar till snabbmatskedjor minskade. Med 28 fabriker i 13 länder kan vi möta stora omställningar. Coronakrisen var bara en omställning, nu kommer miljöomställningen där många producenter börjat agera efter att bara ha pratat om miljön, säger Ingrid Lidbäck.

Niclas Lindstrand

Förpackningsjätten Åkerlund & Rausing, med huvudkontor i Lund, byter namn efter nästan 100 år. I stället för att använda sju […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad