söndag 19 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Occtoo startar partnerskap i USA

|  
|  ,

Malmöbolaget Occtoo, som startades av InRivers förra ledning, har fått partners i USA och Sverige för att sprida sin tjänst för e-handel och digital marknadsföring.

Vd Niclas Mollin säger att båda partnerna är byråer som jobbar nära slutkunder och att båda har runt 40 anställda. Den amerikanska byrån har kontor i Chicago, där han själv har bott tidigare.

– Vi har inte någon uttalad partnerstrategi utan ska utvärdera tillsammans med dem. Det kan sluta med att vi ser partnerskap som en distributionsmetod. Vi diskuterar också att ta in externt kapital för att utöka vårt team, säger Niclas Mollin till Rapidus.

Occtoos tjänst kopplar ihop stora mängder data om kunden med säljarens produktinformation så att varje köpare får en personlig presentation. För ett halvår sedan sa Niclas Mollin till Rapidus att målet för första verksamhetsåret var en omsättning runt en miljon kronor. Det blev två miljoner. Och för 2020 siktar Occtoo på tio miljoner i omsättning, trots coronakrisen.

– De som satsat på digitalisering och e-handel klarar krisen bättre än andra, så de digitala projekten har flyttats upp på agendan. Vi räknar inte med några kundförluster. Visserligen jobbade vi med MQ som gått i konkurs, men vår affärsmodell gör att vi växer med kunderna och de växte inte. I stället har vi fått nya varumärken som Kinnarps, Fjällräven och Naturkompaniet, säger Niclas Mollin.

Samtidigt tar Occtoo in en rådgivare i form av Jens Feilberg, mjukvarujätten SAP:s marknadschef för Norden och Baltikum. Han har tidigare erfarenhet från bland annat Bang & Olufsen, Nokia och Sony Ericsson.

– Det är spännande att vi kan attrahera personer som Jens, han är den första vi tar in för att bygga vårt varumärke. Oavsett hur bra produkter man har så behövs det ett bra team också, säger Niclas Mollin.

Niclas Lindstrand

Malmöbolaget Occtoo, som startades av InRivers förra ledning, har fått partners i USA och Sverige för att sprida sin tjänst […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.