torsdag 21 november 2024

inloggad som

Nytt Smilebolag utvecklar snabbtest för covid-19

|  
|  

Ett billigare diagnostiskt test för covid-19, som inte bara mäter antikroppar utan även om huruvida en person kan hantera infektionen. Det ska Viraspec ta fram innan hösten. Bolaget, som bildades förra månaden, flyttar nu in på inkubatorn Smile i Lund.

– Målet är att ha en klinisk bekräftelse på två månader. Om utvecklingsarbetet i labbet går bra och uppfyller alla regulatoriska krav så kan vi ha en produkt som når marknaden till nästa våg till hösten, säger Kristofer Cook, som är rådgivare och styrelseordförande för Viraspec, till Rapidus.

Bolaget är ett svenskt projekt som hämtar kunskap från både England och Sverige. I styrelsen återfinns Mohamad Takwa, vd för Thyrolytics, och Selma Maric. Vd är Robert Porter, som är baserad i England och som har en lång bakgrund med liknande tester.

– Vi försöker ta fram något där det finns ett stort behov just nu, men det är samtidigt en plattformsteknologi. Så det är inte endast inriktat på covid-19, om det dyker upp nya virus så går det mycket snabbare ta fram nya test, säger Kristofer Cook.

Nu är det visserligen många som arbetar på att ta fram diagnostiska test för covid-19. Men behovet av testen är ännu större, menar Kristofer Cook.

– Vårt test ska inte bara mäta antikroppar, utan även om en person kan hantera infektionen. Det är det som är unikt. Det viktigaste är att man kan dela upp de här grupperna, säger han.

Att testet är kostnadseffektivt – det beräknas kosta under 100 kronor – gör även att det ska kunna användas i utvecklingsländer där behovet beräknas bli stort.

Mette Carlbom

Ett billigare diagnostiskt test för covid-19, som inte bara mäter antikroppar utan även om huruvida en person kan hantera infektionen. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.