Kort sagt: På tre månader har Facebookgruppen ”Øresundspendler – i klemme mellem 2 lande” fått över 2.200 medlemmar. Coronakrisen visar att uppropet är perfekt tajmat med grannländernas helt olika sätt att hantera krisen. Erfarenheterna kan användas i framtiden.
Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör
Ingen såg uppropet komma nerifrån över Öresund. Inte skaparen själv heller. Den 25 januari startades Facebookgruppen ”Øresundspendler – i klemme mellem 2 lande” av Pia Jacobsen som varit en missnöjd pendlare i 25 år. Målgruppen är andra pendlare som hamnar i kläm mellan danska och svenska system.
När coronakrisen bröt ut på allvar i mars passerade medlemstalet 2.200. Med coronakrisen kom problem och tvivel fram i ljuset. Exempelvis kring hemarbete kontra om man behåller sin status som pendlare med särskilda regler om skatt, sjukförsäkring, a-kassa och så vidare. Allt fick plötsligt ett språkrör nerifrån.
Det borde annars skötas av etablerade samarbeten, särskilt med Greater Copenhagens inriktning på folklig förankring. Först för ett par dagar sedan kom Försäkringskassan och Udbetalning Danmark överens om en fråga: Arbete hemifrån i Sverige på grund av corona påverkar inte vilket land man är socialförsäkrad i. Fler frågor väntar.
Facebookgruppen är pinsam för 20 års offentliga ansträngningar om Öresundsintegration. Lösningen har hittills varit nya offentliga organisationer, dyra analyser och EU-bidrag via Interreg till ofta ganska tveksamma projekt. Alltså en top-down strategi, i stället för bottom-up.
Har det nya uppropet underifrån fått någon effekt? Ja, men den är svår att mäta och verifiera. Fokus har nu hamnat på pendlarnas problem i och med Sveriges och Danmarks olika lösningar på coronakrisen. Skånes landshövning Annelie Hulthén skrev till regeringen i Stockholm och fick igång arbetet. Sveriges socialförsäkringsminister, socialdemokraten Ardalan Shekarabi, tillsatte en expertgrupp om Öresundspendlarnas situation. Han kontaktade Danmarks arbetsmarknadsminister Peter Hummelgaard, som satte tjänstemän på att se över samarbetet med Sverige.
Även om dessa ovanliga samarbeten inte bara är Facebookgruppens förtjänst, så har åtminstone samma frågor varit stora debattämnen i pendalarnas grupp. Informationstjänsten Öresunddirekt hjälper pendlarna med myndighetskontakter om socialförsäkring, a-kassa och vad som händer om man skickas hem utan lön från Danmark. Men Öresunddirekt kan bara upplysa, inte lösa problemen juridiskt.
Framgången med medlemstillströmningen till gruppen borde skapa eftertanke hos Greater Copenhagen, Öresunddirekt, Nordiska Ministerrådets Gränshandelsforum och politikerna. Det är viktigt att lyssna på vad pendlarna och näringslivet de försörjer har att säga om gränshinder.
Facebookgruppens succé borde betyda att de dras med i en återvitalisering av en process från 2009 i den nu nedlagda Öresundskommittén. 2010 kom dess publikation ”33 hinder, utmaningar och möjligheter”. Tio år senare hade 19 av 33 gränshinder lösts efter att kommittén lyssnat på näringslivet.
Rapidus läste gruppmedlemmarnas inlägg även före coronakrisen. Deras problem har framför allt åtta olika teman:
- Pensioner: Det är oklart om man har rätt till pension över gränsen.
- Skatt: De många avdragen och skattereglerna är en djungel.
- Sjukförsäkring: Reglerna gör det svårt att gå till doktorn i sitt arbetsland.
- Banker: Det saknas överblick på avgifterna.
- Fackförening: Ett byte över gränsen är ett helvete.
- Bolag: Det är svårt att starta bolag över gränsen.
- Studier: Studielån över sundet är en olöst fråga.
- Rösträtt: Den finns inte över gränsen.
Jag måste uppmana inte minst Greater Copenhagen att formalisera ett samarbete med pendlargruppen. Coronakrisen har visat hur mycket den är värd.