AddProkoncernen startar bolaget AddPro as a Service. Syftet är att satsa på prenumerationstjänster för IT-lösningar, riktat mot större företag. Första året räknar de med att göra affärer på upp mot 100 miljoner kronor.
Nya IT-system kräver i regel stora investeringar som sedan betalas av, vilket också betyder stora ekonomiska risker för många företag. AddPro, som i grunden är inriktat på IT-drift, har märkt en ökad efterfrågan på flexiblare system på området.
– Specifikt i vår bransch går det mot premiumlösningar. Revisorerna vill inte sitta med stora summor i balansräkningen och företagen vill kunna ändra sina koncept, säger AddPros vd Nicklas Persson till Rapidus.
Kunderna betalar en premie för flexibiliteten att kunna säga upp abonnemangen. Det handlar både om mjukvara och hårdvara, samt en kombination av egna och andras produkter som ska hyras ut. Verksamheten har redan börjat och de riktar sig mot bolag med mellan 50 och 1.000 anställda.
– För oss är inte risken lika stor, vi kan skicka IT-lösningarna till en annan kund. Jag tror att vi kommer att växa mellan 15 och 20 procent de närmaste åren, om man ser till våra kunders behov. Det är ett smidigt sätt för dem att skala upp eller ner, säger Nicklas Persson.
Mette Carlbom