torsdag 21 november 2024

inloggad som

AddPro satsar på prenumerationslösning

AddProkoncernen startar bolaget AddPro as a Service. Syftet är att satsa på prenumerationstjänster för IT-lösningar, riktat mot större företag. Första året räknar de med att göra affärer på upp mot 100 miljoner kronor.

Nya IT-system kräver i regel stora investeringar som sedan betalas av, vilket också betyder stora ekonomiska risker för många företag. AddPro, som i grunden är inriktat på IT-drift, har märkt en ökad efterfrågan på flexiblare system på området.

– Specifikt i vår bransch går det mot premiumlösningar. Revisorerna vill inte sitta med stora summor i balansräkningen och företagen vill kunna ändra sina koncept, säger AddPros vd Nicklas Persson till Rapidus.

Kunderna betalar en premie för flexibiliteten att kunna säga upp abonnemangen. Det handlar både om mjukvara och hårdvara, samt en kombination av egna och andras produkter som ska hyras ut. Verksamheten har redan börjat och de riktar sig mot bolag med mellan 50 och 1.000 anställda.

– För oss är inte risken lika stor, vi kan skicka IT-lösningarna till en annan kund. Jag tror att vi kommer att växa mellan 15 och 20 procent de närmaste åren, om man ser till våra kunders behov. Det är ett smidigt sätt för dem att skala upp eller ner, säger Nicklas Persson.

Mette Carlbom

AddProkoncernen startar bolaget AddPro as a Service. Syftet är att satsa på prenumerationstjänster för IT-lösningar, riktat mot större företag. Första […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.