Resesäkerhetsföretaget Safeture i Lund måste bemanna upp och ta in extrapersonal för att hantera kundernas behov av information om coronaviruset. Företaget utvecklar också nya verktyg bara för att bevaka hur viruset sprider sig och rapportera i relation till varje kunds individuella resmönster.
– Vi jobbar för högtryck med corona och våra kunder skriker efter mer assistans och data om vad som händer. Nu har vi ett internt projekt som följer utvecklingen för att se om det blir en pandemi eller inte. För tillfället är vi i en kritisk punkt om det går att stoppa eller om det sprids vidare, säger Safetures informationschef och medgrundare Andreas Rodman till Rapidus.
Safeture utvecklar ett riskhanteringsverktyg för företag och deras anställda som i realtid lokaliserar och informerar om farliga händelser. Nu har företaget styrt om sina analytiker till att prioritera hur coronaviruset sprider sig.
– Det händer saker varje dag i världen, men då kanske två eller tre av våra kunder påverkas. Coronaviruset påverkar alla de mer än 2.000 företag som kör tjänsten i dag, säger Andreas Rodman.
Någon ström av nya kunder på grund av coronaviruset har däremot Safeture inte upplevt än, enligt Andreas Rodman. Men han räknar med att viruset kommer få fler att börja titta på sina anställdas säkerhet vid resor.
– Den här typen av händelser är en väckarklocka för bolagen, och det är förvånande att så många fortfarande ger personalens säkerhet så låg prioritet. Efter stora händelser kan vi se att kunder kommer till oss när kaoset har lagt sig och de insett att de inte hade verktyg för att hantera situationen.
Niclas Lindstrand